SVAR  PÅ SPØRSMÅL OM JUL, KALORIER, MAT, TRENING OG ANNET

                                                                                                                                                                                    Inneholder annonselenker

Hei og riktig god mandag. I dag er det 14. desember og bare ti små dager igjen til julaften! Den sist  tiden har det dukket opp en del spørsmål om jul, kalorier, mat, trening og annet. De svarer jeg å her i dag. 

Hva skal du på julaften?
Julaften skal jeg feire hjemme i mitt barndomshjem. Forhåpentligvis rekker lillebror å være med. Da han studerer i København og det har vært problematisk og komme seg hjem til Norge på grunn av covid, testing og karantenetid, håper jeg inderlig han rekker til å få være med på julaften. I tillegg kommer det et par nye familiemedlemmer. Dagen starter nok med en god frokost som jeg lager i stand, sammen med småbrødrene. Deretter setter jeg på julemorgen på TVen mens jeg begynner med matforberedelsene. Jeg setter steken i ovnen, og mens den godgjør seg tar meg kanskje en treningstur eller en gåtur ute. Etter det begynner jeg med middagsforberedelsene, dekker bord og gjør klart. Jeg liker å ha god tid, slik at jeg ikke stresser. Julaften skal være hyggelig. På kvelden blir det middag med familien, dessert, gaver og forhåpentligvis hygge.

Har du noen bøker å anbefale til juleferien?
Jeg har akkurat pløyd i gjennom Fermentering av Gry Hammer og  Fermentert mat av Anne Elisabeth Scheen. Siden jeg har lekt meg på kjøkkenet med fermentering og surdeigsbakst de siste to månedene, har disse bøkene hjulpet mye. Når man googler fermentert mat, får an så utrolig mange forskjellige svar og meninger. Da var det godt å ha disse to bøkene for hånd som har gitt meg mye kunnskap. Ellers har jeg akkurat gått til innkjøp av Litt lykkeligere  av Sara Lossius. Den skal jeg kose meg med i juleferien. Jeg har hørt masse bra om denne boken. Den skal være lettlest, og gi enkle og konkrete tips til hvordan du lever et litt bedre liv.  

Hva spiser du på julaften?
Som nevnt over er det jeg som lager maten på julaften. Middagen på julaften består av en klassisk ribbemiddag men i år tester jeg reinsdyrstek istedet for ribbe. Det har jeg ikke laget før, så jeg håper det blir bra. Kryss fingrene for meg! Jeg lager altså alt til ribbemiddagen, en god kremet saus, deilige poteter, surkål, rødkål, medisterkaker, julepølser og grønnsaker, samt diverse tilbehør som rødbeter, sylteagurk, sennep og tyttebær, men bytter ut selve ribben med reinsdyrstek. Jeg er vokst opp med ribbe. Etter at mamma døde og jeg står for alle juleforberedelse har jeg fortsatt hennes tradisjon men med min vri. Jeg er nemlig ikke så glad i ribbe, så da blir det ribbemiddag men uten ribbe. Desserten har jeg ikke helt bestemt meg for enda. Jeg er oppvokst med riskrem og kirsebærsaus, men riskrem er ikke en favoritt hos mine smaksløker.  Da lager jeg noe annet. Jeg vurderer en pepperkakeiskake med hjemmelaget kirsebærsaus. Det tror jeg kan bli godt.

Den nye julenoccoen inneholder mindre koffein enn den gamle. Må jeg ta ekstra koffein?
Det kommer helt ann på kontekst. Det stemmer at årets julesmak Skum Nisse inneholder mindre koffein en den tidligere Skumtomte. Spørsmålet blir jo da om du drikker Nocco fordi det er godt eller for å få en prestasjonsfremmende effekt, og hvor tilvent du er til koffein. Bruker du Nocco og koffein som et prestasjonsfremmende middel og du er vant til en dose på 200 mg, har du trolig liten effekt av Skum Nisse som inneholder rundt 100 mg. Er du derimot følsom for koffein, vil Skum Nisse gi deg et prestasjonsløft. 

Hvordan trener du i julen?
Med tanke på at vi ikke vet om treningssentrene er oppe eller ikke, er det vanskelig å svare på. Når treningssentrene er oppe, trener jeg stort sett som normalt i julen. Har jeg fri synes jeg det er ekstra deilig å kunne trene og holde meg i bevegelse. I julen blir det i tillegg ekstra mye mat, og maten er ofte tung og fet. Slik mat har jeg lett for å gjøre at føle meg litt trøtt og tung i kroppen. Det gjør også at det er ekstra deilig med trening. Jeg trener alltid etter lyst. Så har jeg absolutt ikke lyst til å trene, trener jeg ikke. Om sentrene er stengt i år, blir det nok mest gåturer ute. 

Tenker du på kalorier i julen?
Nei, det gjør jeg ikke.

Beste julekake?
Jeg må si pepperkaker etter bestemors oppskrift. Du finner opskriften her. Jeg liker ikke vanlige kjøpe pepperkaker, men denne pepperkakeoppskriften er så god! Kanskje også fordi den gir meg mange fine barndomsminner.

Hvordan tenker du rundt maten i julen?
Jeg forsøker å ikke tenke så mye over det, men heller leve her og nå. Ta en dag og et måltid av gangen. Jeg forsøker å ha et bra basekosthold hvor jeg spiser til noenlunde samme tider, selv om det ikke alltid er lett i julen, og jeg passer på å få i meg en god dose proteiner til hvert måltid, at jeg drikker nok vann, og at jeg spiser godt grønnsaker og frukt. Har jeg det som en grunnmur, takler jeg bedre å spise kaker, fet julemat og lignende. For meg handler ikke denne grunnmuren om at jeg må spise så himla sunt, men at jeg føler meg bedre. På den måten får jeg mindre vondt i magen, føler meg mindre oppblåst, jeg får gått jevnlig på toalettet, energien blir bedre, jeg sover bedre, og lignende. Det er årsaken til at denne grunnmuren er med meg året rundt, uavhengig av høytid, ferie eller hverdag.

Hva er den beste juleproteinbaren?
Om du spør meg om beste proteinbar, tror jeg dere alle vet hva svaret er. Jeg elsker sea salt caramel proteinbar. sjokoladetrekket med havsalt og den myke karamellkjernen innvendig er så god! I tillegg er Barebells holiday puffs blitt en favoritt. Jeg har akkurat bestilt hjem en hel eske. Jeg var redd for at den ikke blir solgt lenger etter jul og må hamstre inn før den tid. Soleklart den beste Barebells baren! Av andre juleproteinbarer har jeg testet Julepepp som smaker karamell, Knäck som også smaker karamell, og Gingerbread cookie dough som ikke overraskende har smak av pepperkake. 

Hva ønsker du deg til jul?
I år hadde jeg en veldig spesifikk ønskeliste. Jeg ønsker meg en foliefiken, en lettere treningsstrikk, noen hyller, fargerike puter, ansiktsserum, hjelp til å koble opp en lampe – dette har jeg allerede fått i førjulsgave og et av de nye kosesettene fra IcanIwill. Enten Deactivate hoodie og pants, eller Deactivate tights og cropped hoodie. Jeg har en liten følelse av at jeg ryker på en smell og kjøper en førjulsgave til meg selv, slik at jeg har et nytt kosesett å ta med meg på juleferie. Vi fortjener jo alle en førjulsgave, gjør vi ikke? Helt øverst på ønskelisten er ønsket om å få feire jul med familien. 

Det var dagens svar på spørsmål om jul, kalorier, mat, trening og annet. Nå skal jeg sette i gang med middagen. Håper du har en fin mandag og ukestart.

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Elsker pepperkakeiposkrifta di. Den har jeg laget hvert år etter at du delte den!!

    2. Så dyktig du er som ordner på julaften. Er enig i at Barebells holiday er sjukt godt. Er den beste proteinbaren ever synes jeg. God jul Kristine 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg