THAI FISKEKAKER

Fiskekaker er utrolig godt. Jeg må bare ærlig innrømme at jeg stort sett kjøper fiskekakene ferdiglaget. Det er kommet så mange gode varianter i butikkene. I dag valgte jeg riktignok å lage de selv, da jeg ville ha mer smak og futt i fiskekakene enn det det er på de ferdigkjøpte. Da ble det thai fiskekaker. Her er det masse smak og masse fisk. Det var mandagsmiddagen sin det!

Vi vet jo alle at vi burde spise mer fisk. Fisk er sunt. Da gjelder det å få fisk til å smake godt og spennende. Ved å tilsette thai smaker som lime, koriander, chili og hvitløk, får fiskekakene masse smak og minner i grunn ikke om fisk i det hele tatt. Er du ikke glad i fisk eller har barn som er kresne, kan thai fiskekaker være en løsning for å lure mer fisk inn i kostholdet.

Thai fiskekaker
Til 8 fiskekaker800 g fisk, jeg brukte frossen torsk i blokk

1 egg
1/2 lime, saften
2 ss soya saus
1 ss finhakket chili
1 ts fibersirup, eventuelt honning, kan sløyfes
1 håndfull finhakket koriander
1 stang vårløk
2 finhakket hvitløksfedd

Ha alle ingrediensene i en foodprosessor eller blender. Kjør til massen har blitt jevn.
Bruk en skje og håndflaten din til å forme fiskekaker. Det lønner seg å ha litt kaldt vann på hendene.
Stek fiskekakene på middels varme i en stekepanne i 4 -5 minutter på hver side.
Server med ønsket tilbehør.
Jeg serverte thai fiskekaker med en enkel hvitløksdressing, samt mango, sukkererter, vårløk og spinat i saftige flatbrød med frø som jeg la ut oppskriften på på søndag.

Jeg vil anbefale at du lager en stor porsjon når du først er i gang. Thai fiskekaker kan fryses ned og tines på kjøkkenbenken, i mikroen, i stekeovnene eller i en stekepanne. Og fiskekakene passer like godt som middagsmat med grønnsaker, poteter, pasta eller ris, som til lunsj, kveldsmat eller frokost servert i lomper eller på brødskiven. Her er det mange muligheter!

Der har du skikkelig billig, sunn og god middag på sitt beste. Bon appetit!

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Det så skikkelig godt ut. Kanskje jeg skal prøve den oppskrifta for å få i sunnen fisk 😛

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg