TRE FAVORITTØVELSER FOR UNDERKROPPEN

At  jeg elsker å trene, er ingen overraskelse. Trening er en del av min identitet og hvem jeg er. Før var jeg veldig opptatt av at trening kom til å endre kroppen og utseende mitt, mens de siste årene har jeg helt lagt fra meg dette med utseende og trener hovedsakelig av andre årsaker.  Som prestasjon, samt for hva trening gjør med meg og hvordan det får meg til å føle meg. Jeg pleier å kalle trening min psykolog. Det er et sted hvor jeg bare er meg selv, tankene flyr og jeg får ryddet opp i negative tanker og følelser.
Nå sporet jeg helt av her. Det jeg egentlig ville ville innom for denne søndagen, var å dele tre favorittøvelser for underkroppen med dere. 
Tre favorittøvelser for underkroppen

⋄ Rumenske markløft
Det tok litt tid før jeg fikk dreisen på rumensk markløft og virkelig følte at jeg fikk god kontakt med muskulaturen. Men nå som jeg har det, elsker jeg denne øvelsen! Rumensk markløft er en veldig god øvelse for rumpemuskulaturen. Dette er også en øvelse man kan trene med relativt tung belastning. Det som er viktig å tenke på når du gjør rumensk markløft, er at du i tillegg til å lene overkroppen fremover, også skal sette rumpen bakover og skal gjøre en såkalt hip hinge. Om du bare vipper i hoften og løfter overkroppen opp og ned, vil belastningen bli på korsryggen. Hvis du i stedet setter rumpen godt tilbake, vil du få hovedbelastningen på rumpemuskulaturen.


⋄ Bulgarske utfall
Dette er en real elsk hat øvelse. Men mest elsk. Jeg liker å gjøre bulgarske utfall slik at jeg kan holde meg i noe. At jeg har benken jeg har bakre fot på, i nærheten av en vegg, et knebøystativ eller lignende. Så holder jeg en manual på samme side som jeg har foten på benken. Altså hvis jeg har venstre fot på benken (da er det høyre fot som er i bakken og som er benet som brukes og trenes), har jeg manualen i venstra hånd. Da kan jeg bruke høyre hånden til å holde meg fast. Når jeg trener bulgarske utfall på denne måten, kan jeg trene ordentlig tungt og likevel holde balansen. Jeg opplever at hvis jeg trener med manualer i begge hendene eller med stang, mister jeg balansen mye lettere. Derfor har dette blitt min favoritt. 
Husk at når du gjør bulgarske utfall skal forfoten ha all vekt, og bakfoten skal bare være en lett støtte. Dette er en fantastisk øvelse for lår og rumpe!

⋄ Step up på kasseStep up på kasse viste jeg i et eget innlegg her, hvor jeg også kommer med noen tips til hvordan du gjennomfører denne øvelsen for å få mest mulig kontakt med rumpen. Nok en fantastisk øvelse for lår og rumpe.Har du en favorittøvelse for underkroppen? Del gjerne med meg. Det er alltid gøy å prøve noe nytt!
Nå skal jeg komme meg av gårde for å trene med en venninne. Først skal vi ha en koseøkt, deretter en god lunsj. Jeg gleder meg. Håper du får en fin søndag. 
Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg