EMPANADAS

Gårsdagens middag ble veldig vellykket.
Det ble kjempe godt.
Sunt, godt, proteinrikt, smakfullt og mettende :grin:
Det blir knapt bedre.
Dette skal jeg lage igjen!

EMPANADAS

30 g bakepro
25 g pofiber, eventuelt fiberfin eller annen meltype
50 g mager kesam
2 eggehviter
1 ts fiberhusk
1/2 ts bakepulver
Litt salt

Bland sammen alle ingrediensene og la deigen svelle i fem minutter.
Form deigen til tre baller.
Ta frem et bakepapir og et ark plastfolie, eventuelt to ark med bakepapir. Kjevl hver deig ut til en rund flate ved at du legger den mellom bakepapiret og plastfolien.
Ha på fyll på den ene halvdelen.
Brett så deigen sammen til en halvmåne.
Trykk deigen sammen i kantene.
Legg på et steke brett og stek i 30 minutter på 180 grader.

Fyll

Når det kommer til fyllet kan alt brukes.
Jeg kan tenke meg det er kjempe godt å lage en tacovariant med karbonadedeig.
En tar hva man har og har lyst på, jeg lagde en vegetar variant som så slik ut.
1/2 tomat
1/2 løk
1 hvitløksfedd
1 ss kapers
1 ss dijon sennep
100 g cottage cheese
Litt mozzarella

Hakk tomat, løk, hvitløk og kapers i små terninger.
Bland inn sennepen og cottage cheese.
Topp med mozzarella.


Empanadas kommer fra det spanske ordet empanar som betyr å pakke inn noe.
Empanadas er nettopp et type brød som er pakket rundt en fylling.
Hva en vil ha inni, er det kun fantasien som avgjør.
Det vanligste er å bake inn et kjøttfyll, slik at det blir som en innbakt pizza.


Hele deigen uten fyll gir:
202 kcal, 39 g protein, 2 g fett og 7 g karbohydrater.
Dette gir i underkant av 68 kalorier per empanada.
Masse proteiner.
Sunt og godt.

Kristine

36 kommentarer
    1. Silje M:
      Da ville jeg heller prøvd yoghurt naturell eller creme fraich. Melk er en del mer flytende enn kesam.
      Du kan bruke hele egg, kun eggeplomme eller eggehvite 🙂

    2. Kan man bruke skummet melk isteden for mager kesam?
      Kan man bruke 2 eggeplommer isteden for eggehvite?

    3. Haha!! Jeg fikk sjokopålegg av den lille østlendingen og jeg kan love at det var ekte glede hos oss begge to. <3

    4. Den lille Østlendingen:
      Hehe… Så fantastisk herlig å lese kommentaren din. Den oser over av glede 😀
      Jeg spiser en del karbs om dagen, men jeg spiser mesteparten på kvelden. Jeg spiser som regel proteiner og fett tildligere på dagen og karbs på kvelden. Da sover jeg så godt 🙂
      God klem til deg

    5. Kristin:
      Ja, det er så å si det samme 🙂
      Jeg tror egentlig bare forskjellen er at empanadas er spansk mens calzone er fra mexico (?).

    6. Jasmine:
      Fra jeg startet til de er ferdige tar det vel kanskje 45 minutter.
      15 minutter på selve lagingen og 30 min i ovnen. Ganske raskt å lage 🙂

    7. Mira:
      Så gøy 🙂
      Jeg lurer på om vi er ganske like.
      Fyller du karbonadedeig og rosiner i samme? Det hørtes spesielt ut.

    8. Kristine:
      Det var ikke meningen å friste deg.
      Kylling og brokkoli er ikke så verst det heller da 😉
      Etter konkurranse får vi ta en sunn-bakst date 🙂

    9. Vilde Sofie:
      Mat er godt og gøy 😀
      Har du fått kost deg på kjøkkenet?
      Det nærmer seg helg?.og påskeferie 😀

    10. I går laget jeg dette sjokoladepålegget du laget her om dagen. Prottispulver, kakao, søtning og bittelitt melk. Jeg smurte det utover speltlomper jeg akkurat hadde tatt opp av brødristeren. Jeg døde nesten – av lykke! Hurra. Det smakte fest. Himmel og hav så godt. Du lager mye som ser godt ut altså. Empanadas frister også… Men du kjører lite carbs om dagen? Bevisst? Puss och kram

    11. Åå, du er så flink! En sann inspirasjon. Og dette må jo være noe av det beste jeg vet!
      Skal så lage dette en dag :)! P.s det er veldig godt med oliven i også!

    12. Empanadas er så godt! Spiser det kanskje 1-2 ganger i året, da mamma pleier å laga en stor lading :p
      Har en pappa som kommer fra Chile, så denne oppskriften er fra bestemora mi 🙂

    13. SÅ kjempe godt ut!! hvor lang tid ca brukte du på dette? før de er ferdig..

    14. Nei! Ikke flere oppskrifter nå! Jeg har bakt for mye i det siste, må prøve alle oppskriftene dine vettu 😉 Hehe…. Det ser så alt for godt ut =)

    15. Flott med en sånn oppskrift da empanadas er noe av det beste jeg vet! Helst fylt med karbonadedeig, kokt egg og rosiner.. NAM! 🙂

    16. Herlig, herlig 😀 Du klarer å friste meg her jeg sitter med kyllingen og brokkolien min .. 😉 Tirsdagsklem til deg 🙂

    17. Åh, så flink du er! Det høres og ser jo bare helt fantastisk ut! Gjett om jeg skal lage det en dag (jeg lover!). God tirsdag! Snart helg…ehh…jo, det er jo nesten sånn, i hvert fall i mitt hode 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg