LUSEKATTER

Luciadagen 13. desember er rett rundt hjørnet.
I den anledning har jeg selvfølgelig bakt lusseboller :grin: også kalt lussekatter.
Proteinrike, sukkerfrie, saftige og gode.
Lussebollene var aller best nystekte og lune, men jeg vil tro de er like gode når de er blitt kalde.
Disse er så gode at de egentlig kan spise når som helst i julestrien.


Ifølge Wikipedia skal skikken med lussekatter skal ha oppstått i Tyskland på 1600-tallet.
Djevelen, da i form av en katt, ga barna juling, mens Jesus, i skikkelse av et barn, delte ut boller til alle snille barn.
For å holde den lysskye djevelen unna, ble bollene farget med lysende gul safran.
Jeg for min del er oppvokst med å gå lussiatog og mamma bakte alltid lusseboller.
Da jeg var barn hadde jeg lyst blondt hår ned til rumpen og dermed ble det gjentatte ganger jeg som var Lusia med lys på hodet.
Nå er det godt over ti år siden sist jeg gikk i tog, men lusseboller, det må jeg likevel ha hvert år.



Lussekatter

40 g kokosmel
30 g vaniljeprotein
1 ts fiberhusk
1/2 ts safran, eventuelt gurkemeie
1/2 ts bakepulver
2 ss sukrin
1 egg
1 eggehvite
3 ss melk

Bland alt god sammen.
Bruk hendene og kna deigen.
Om du vil tilsette rosiner, gjør det før du former bollene.
Form boller, S-ser eller hva enn du møtte ønske.
Stek på 160 grader i 20 minutter.


Om du vil ha en oppskrift på sunnere lussekatter med ingredienser du kan kjøpe på dagligvarebutikken, har jeg lagt ut det tidligere her.
Da kan luciadagen bare komme! :grin:
Svart senker natten seg
I stall og stuer.
Solen har gått sin vei,
Skyggene truer.
Inn i vårt mørke hus
Stiger med tente lys
Sancta Lucia, Sancta Lucia.

Kristine

19 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg bakte dem idag, og følgte oppskriften til punkt og prikke, men de ble rett og slett litt tørre, altså ikke saftige i det hele tatt! Spesielt søte var de heller ikke.
      Ble dine virkelig saftige? Fikk du de søte? 🙂

    2. Ååh, takk for en super oppskrift! Sitter å gomler på en bolle nå, og de ble så gode! Skikkelig saftige og supernam. Tror jeg kommer til å spise dem opp alle før noen andre får smakt 😛

    3. Jeg har ikke proteinpulver. Hva kan jeg erstatte det med? Har veeelig lyst på disse! 🙂

    4. Jeg skal bake lussekatter med tantebarna mine i morgen og det blir kos! men tviler litt på at det blir denne sunne versjonen.. Hehe.. Lucia er tradisjon, men jeg husker fortvilelsen over å aldri bli valt som Lucia grunnet mitt ravnsvarte hår.. Heldigvis er det ikke et kriterie å være lys og blond lengre

    5. å de så goe ut! Jeg er allergisk mot eggplommen, hva kan jeg erstatte det med ? 🙂

    6. Tror du det vil gå bra å erstatte kokosmelet med mandelmel?
      De ser faktisk veldig gode ut, og det kommer fra ei som egentlig aldri har vært noe særlig begeistret for lussekatter. Hihi.
      Ha en fin tirsdag!

    7. Blir de ikke tørre av kokosmelet? Og hvor mange blir det sånn ca?
      Det så veldig godt ut, men litt tørt ut, ser du har skrevet at disse ble saftige og gode, men klarer ikke helt å tro på det.
      Håper du får en fin dag!

    8. ÅÅh, hadde det ikke vært for at jeg mangler gurkemeie hadde jeg vært i gang med disse allerede! De så kjempegode ut, og skal absolutt prøves! Må kjøpe gurkemeie etterpå! Det blir jo ikke lussekatter uten 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg