HØST


Nå har høsten virkelig gjort sin ankomst her på Østlandet.
Temperaturen synker og mørket kommer.
Jeg er ikke glad i kulde og heller ikke i mørket. Derfor prøver jeg å finne de gode sidene ved høsten og å virkelig sette pris på disse.


Som å tenne lys og drikke en rykende varm kopp proteinkaffe mens jeg sjekker mailen klokken syv om morgenen.
Det er mye lettere å stå opp når jeg ser frem til slike små gleder.
Proteinkaffen har jeg laget av 20 g mocca-protein som jeg blander i et glass med 0,5 dl melk. Deretter har jeg i 2 ss instant coffee og 2 -3 dl kokende vann. Rør om og server. Den beste kaffen noen sinne!


Bladene faller ned fra trærne.
Det er vel egentlig ikke noe positivt i seg selv, men det ser flott ut.
Alle de nydelige fargene.


Skogen finner jeg er skjønnest
i høstgeniets fantasi,
og ikke, når den står som grønnest.
Bjørnstjerne Bjørnson


Selv noen små blomsterknopper har vokst til liv.
Disse var de eneste jeg fant i hagen om fortsatt hadde blomster.
Jeg krysser fingrende for at de vil stå en liten stund til, slik at de kan minne meg om sommeren.


Jeg måtte slenge med et bilde av vakre Mildred-pusen.
Hun er like lite glad i høsten som meg og holder seg mest innendørs for tiden. Turen ut i dag varte ikke mer enn et kvarter, noe matmor i grunn synes er helt greit. Det betyr mer kosetid!


Med høst kommer også varmende og deilige supper.
Dagens middag ble spinatsuppe servert med kokte egg og feta ost.
Det er første gangen jeg har laget spinatsuppe og det skal lages igjen, veldig godt!

Spinatsuppe
Til en porsjon trenger du 1/2 hakket gul løk, 1 finhakket hvitløksfedd, 1 cm finhakket chili, 1 ss olje, 4 store never med fryst spinat (du kan også bruke ferske), 1 terning grønnsaksbuljong, 3 dl vann, 1 ss sitronsaft, 2 ss fløte (kan sløyfes), salt og pepper.
Ha oljen i en kjele og fres løk, chili og hvitløk til løken er blitt myk. Det tar et par minutter. Tilsett spinat, vann, buljong og sitronsaft. La det koke i 5 minutter. Kjør suppen glatt med en stavmikser eller en blender. Tilsett fløte og smak til med salt og pepper.
Server.


Hva liker du ved høsten?
Gled deg over de små gleder hver dag :grin:

Kristine

30 kommentarer
    1. Begynte gledingen i juli jeg, haha..! Så sant, godt å vite at vi har noe fint i vente selv om mørket og kulden setter inn 🙂

    2. Noe av det jeg liker best ved høsten, er den friske, klare høstlufta. En skogstur i slik luft er herlig! Videre er det at stjernehimmelen kommer tilbake. Her om dagen gikk jeg hjem sent på kvelden, og det var helt stjerneklart. Har nesten ikke gatelys der jeg bor, så følte jeg kunne se “hele himmelen”. Herlig følelse!
      Spinatsuppa skal absolutt prøves!
      Men et lite spørsmål; For en tid tilbake postet du en oppskrift på “eggetortilla”, laget av egg og noe mer, stekt i ovnen. Nå har prøvd å lete gjennom omtrent alle mat-innlegg, men finner den ikke! Hadde blitt veldig glad for en link eller oppskrift på kommentar!

    3. Kristine:
      Åå, jul! Nå begynner jeg å glede meg til jul! Haha… Det er litt tidlig, men det er alltid godt å ha noe å se frem til 😉

    4. Det aller beste med høst er å kle seg opp i FULLT regntøy å være ute i vind og vær og bare kjenne at du lever!

    5. Uææ, jeg er ikke klar for å gi slipp på sommeren enda 🙁 Men det slaget er vel så godt som tapt.. Det gjelder å finne godene ved høsten, som du skriver. Det å tenne lys, legge seg under et varmt pledd med noe varmt i koppen og alle fargene ute 😉
      Ha en fin torsdag 🙂

    6. Åh, høst <3 Det jeg liker best er følelsen av varme, myke klær mot kroppen, den friske, klare lufta, og de fine fargene på trærne. Også betyr det at vi nærmer oss juletiden, og det er uten tvil den koseligste tiden jeg vet om 🙂

    7. Du er så utroligt nydelig Kristine 🙂 Jeg elsker også efterår.. og hele dit indlæg emmer af efterår <3 DEJLIGT.. 🙂

    8. 😮 Er det en juleduk på det bildet, eller ser jeg syner? Hihi:) og en ting! Så utrolig nydelig katt, den ser ut som en skikkelig kjælegris!<3

    9. I’ve only visited Norway in the summer but bet It’s beautiful in autumn 🙂 Way colder than here in Scotland though I bet! hehe.
      For me, I love the colours of autumn and the thoughts of Christmas and the cosy nights spend indoors to come.
      Cute cat by the way!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg