HVITLØKSPIZZA


Jeg elsker hvitløk!
Denne pizzaen stappet jeg virkelig med godsakene. Og det ble jo så godt!!
Denne pizzaen var gårsdagens middag. I dag skal jeg nemlig lage middag til noen vennepar til middag. Det blir koselig :grin:

Hvitløk setter en ekstra piff på maten, men viste du at det også er en sunnhetsbombe?
Kulturplanten hvitløk blir brukt til medisinsk bruk i mange land. Den er en av de få plantene som i all sin tid har blitt betraktet som både mat og medisin.
Hvitløk inneholder godt med vitamin C, -B6 og kalium, og også sterke helsebringende plantestoffer, såkalte fytokjemikalier, samt antioksidanter og antibakterielle stoffer. Disse fytokjemikaliene kan bekjempe utviklingen av kreft, særlig i spiserør, mage og tarm, kan forebygge åreforkalkning og høyt kolesterol, forhindre bakterievekst og fordrive forkjølelse.
Hvitløk er med andre ord en liten knoll med store konsekvenser. Den burde brukes mer.
Som for eksempel i denne pizzaen!

Hvitløkspizza

Bunn
2 egg
100 g kesam
30 g bakepro, eller annen tørrvare
30 g havregryn
3 ss frø, jeg brukte linfrø og solsikkefrø
30 g bokhvetemel
1 ts fiberhusk
1/2 ts salat
1 ts oregano
1 ts hvitløkspulver
1 ts bakepulver

Bland sammen alle ingrediensene.
La røren svelle i 5 minutter.
Ta så kaldt vann på hendene og smør deigen utover en bakplate.
Forstek på 220 grader nederst i ovnen i 10 minutter.

Fyll
10 hvitløksfedd
1/2 boks kesam original
God med ost
Bruk det du har tilgjengelig og ønsker. Jeg brukte Jarlsberg, parmesan og blåmuggost
150 g cherry tomater
3 sjalottløk

Skrell hvitløkene og del de i to. Stek de i ovnen på 200 grader i 15 minutter. Gjerne før du steker pizzabunnen.
Smør den forstekte pizzabunnen med kesam. Ha over sjalottløk i skiver, ost og cherry tomater. Topp med hvitløk.
Stek videre på nederste rille i ovnen til osten er smeltet, i cirka 6 -8 minutter.
Nyt.


Før pizzaen går i ovnen.


Ferdigstekt og klar for å spises.
Mmmm…

Nå får jeg komme meg i gang med middagslagingen.
Gjestene kommer snart!
God fredagskveld :grin:

Kristine ♥ 

14 kommentarer

Siste innlegg