hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

KOKOSOLJE

  • 17.03.2015, 16:52


Fantastiske kokosolje!
Den er elsket hos meg:grin:
Kokosoljen er supersunn, men vet du hvorfor?

90 % av fettet i kokosoljen er mettet.Oljen egner seg derfor spesielt godt til steking, da det mettede fettet gjr at den tler hy temperatur. Omtrent 70 % av fettet i kokosoljen er kort- og mellomkjedede mettede fettsyrer, som blir brukt som hurtig energi i kroppen og som i liten grad kan lagres som fett i kroppen.
Studier viser at kokosfett kan bedre flsomheten i insulinflsomheten vr, bedre metthetsflelsen, gi hyere forbrenning og gi en bedre fordeling mellom LDL- og HDL-kolesterolet i blodet vrt.
Enkelte studier viser ogs at kokosolje kan bedre kroppssammensetningen og gi vektreduksjon.


Nyt kokosoljen for alle dens gode egenskaper; smaken, helsen, sinne og kroppens.
Velg naturligvis den kaldpressede og kologiske varianten.
Jeg bruker denne.

Hvordan bruke kokosolje:
-Ha 1 spiseskje kokosolje i kaffen eller teen. Gir en nydelig smak.
-Rr inn litt kokosolje i havregrten eller topp grten med kokosolje isteden for smr.
-Bruk fullfettkokosmelk i gryter, supper og sauser for gi en mildere og rundere smak.
-Stek i kokosolje.
-Bruk revet kokos over frokostblandingen eller som snacks.
-Tilsett kokosmelk eller kokosolje i smoothien. Det gir en fyldig konsistens.


Kristine

Oslofru

17.03.2015 kl. 17:13
Intressant :) ska jag prova att ha i mitt te :D

Monica

17.03.2015 kl. 17:24
Tusen takk for herlig tips, jeg kjper i morgen:-)

Smil fra Monica

Kristine

17.03.2015 kl. 17:39
Oslofru:
Supergodt i teen :) Hper du liker det.

Kristine

17.03.2015 kl. 17:48
Monica:
Jeg er avhengig av kokosolje! Har du ikke brukt det fr? :)
Kokosolje er virkelig til anbefale. Har kun den originale jeg, lyst til prve extra virgin og.:)

Ida

17.03.2015 kl. 19:36
Elsker kokosolje jeg ogs :-)

ok

17.03.2015 kl. 20:02
Mettet fett?

Nina Bakke

17.03.2015 kl. 20:12
Kokosolje er supert :) Bruker det mest i sunne godterikuler, sjokolade ol, men ogs til steking :D

Kristine

17.03.2015 kl. 20:51
Nina Bakke:
Ja, hjemmelaget sjokolade med kokosolje er s godt! :)

Kristine

17.03.2015 kl. 20:51
ok:
Hva? :)

Kristine

17.03.2015 kl. 20:51
Ida:
Det er jo s supert :)

Kristine

17.03.2015 kl. 20:52
Maren Helgemo:
Jeg har begge to! Hihi... Avhengig av kokosolje :)

Anne-Helene

17.03.2015 kl. 21:34
Jeg har nettopp oppdaget kokosolje <3 <3 er hekta!

dina

17.03.2015 kl. 22:34
Jeg tenker litt mer snn, jeg: http://www.thenutritionguruandthechef.com/2013/02/05/20130205the-truth-about-coconut-oil/ Flerumettet og umettet fett er vel strengt tatt bedre, er det ikke det a?

Karine

17.03.2015 kl. 22:37
Flg med p forskningen Dina s ser du at mettet fett ikke er farlig. :-)

sortfugl

18.03.2015 kl. 07:49
Kan du legge ut denne forskningen du referer til?

sortfugl

18.03.2015 kl. 07:51
Og Karine: Dina er vel ikke helt ute i det hun skriver nr det blant annet str dette i artikkelen hun har linket til "You probably know that there are two types of fats ? saturated and unsaturated. Recent evidence has now shown that saturated fat may not be as harmful to us as once thought, though this does not change the fact that coconut oil is still a fat with a large amount of evidence to show that diets high in fat do contribute to weight gain and heart disease."

Karoline

18.03.2015 kl. 10:47
A perfect example of a healthy food that has been demonized by mainstream nutrition professionals is coconut oil.

It has mainly gotten a bad rap because it is very high in saturated fat.

But as we know, saturated fat is not so bad and what we?re left with is a perfectly healthy cooking oil.

Saturated fat was unfairly demonized a few decades ago by a few biased but highly influential scientists. However, new studies show that there is no association between saturated fat and heart disease

Kristine

18.03.2015 kl. 11:04
Anne:
Smaker og gjr godt :)

Kristine

18.03.2015 kl. 11:05
dina:
Vi er kommet lengre enn som s og vet i dag at mettet fett ikke er farlig. Ei heller motsatt :)
Se forskning under.

Kristine

18.03.2015 kl. 11:06
Her kommer noen forskningsartikler bde om mettet fett og kokosolje :)

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9635993
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19364995
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8450295
http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02873539
http://ajcn.nutrition.org/content/34/8/1552.short
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19437058
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19156155
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19437058
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15329324
http://jn.nutrition.org/content/132/3/329.full.pdf+html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC444260/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9701177
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10762277
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19437058
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8696422
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8450295

Kristine

18.03.2015 kl. 11:08
sortfugl:
Det er ikke forskning som viser at ren kokosolje gir kt sykdom. Der hvor det er brukt drlige oljer og transfett, ja, men ikke ren naturlig kokosolje.

Mettet fett har lenge vrt bannlyst, men de senere studiene viser at det ikke er nnoen sammenheng mellom mettet fett og feks hjerte og karsykdom. En ting vi alle derimot er enige om, er at transfett er farlig.
Rene naturlige mettede fetter, som ekte smr, kokosolje, ect, er ikke farlig.

Kristine

18.03.2015 kl. 11:09
Karoline:
Akkurat det er jeg veldig enig :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no