hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

SVAR

  • 21.06.2016, 16:20


Det tikker stadig inn sprsml fra dere p mail eller facebook. Jeg fr forvrig ogs mange hilsener, noe jeg m si tusen hjertelig takk for. Jeg setter enormt pris p det ♥
Mange av sprsmlene jeg fr, gr igjen. Her kommer et svar p noen av de sprsmlene som har blitt stilt flere ganger den siste mneden. 
 

Jeg har sett p snapchat at du drikker en del proteinkaffe. Hvordan lager du den?
Jeg elsker proteinkaffe og drikker det hver dag! Bland 20 -30 g sjokoladeproteinpulver og 2 drper stevia (kan slyfes) med 0,5 dl vann i et glass eller en kopp. Ha i 1 ts -1 ss kaffepulver, avhengig av hvor sterk du liker kaffen din. Hell over kokende vann, ca 2 dl. Rr godt. 
Du kan ogs velge helle i ferdiglaget svart kaffe i koppen med proteinpulver, stevia og vann. 


Hvilken olje bruker du til steke mat i?
Jeg bruker som regel kokosolje til steke grnnsaker. Nr det gjelder kjtt, fisk, fugl, pannekaker og lignende, bruker jeg vanlig meierismr. 


Hvor mange kalorier spiser du?
Jeg har ingen aning, da jeg ikke teller kalorier.
Jeg mener at det er verken sunt eller naturlig telle kalorier og nringsemner som proteiner, karbohydrater og fett. Kroppen kan selv regulerer sult og lyst, og den vet alltid best! Om man begynner overstyre kroppens signaler ved flge en fast oppsatt matplan og teller kalorier vil man etterhvert f et unaturlig forhold til mat og kropp, samtidig som man risikerer g p en smell, alts f en form for spiseforstyrrelse. Ingen kalkulator eller oppsett kan vite hvor mange kalorier du trenger eller antall gram karbohydrater, fett og proteiner. Det er det kun kroppen din som vet!

SAMSUNG CSC
Hvordan trener du n? Og hvordan deler du opp kroppen p styrketrening?
Jeg kan fortsatt ikke lpe eller g for mye p grunn av en skade i akillesen (ruptur av scenen og betennelse). Derfor blir det nesten kun styrketrening p meg. 
N deler jeg opp i underkopp og overkropp, hvor jeg har fire styrkedager i uken. To dager hvor jeg trener underkropp, alts ben og rumpe. Og to dager hvor jeg trener overkropp, alts rygg og skuldre. Jeg legger til en eller to velser for bryst p en overkroppsdag og en eller to velser for mage p en underkroppsdag. 
I tillegg gr jeg meg gjerne en tur i skogen om akillesen fles god. 


Jeg ble nyskjerrig p det du sa om glutamin for magen. Kan du si litt mer om akkurat det?
Jeg tar 1 ts glutamin sammen med et glass vann p tom mage om morgenen. Dette er alts det helt frste jeg gjr nr jeg str opp. 
L-glutamin er en aminosyre og akkurat denne aminosryen er primr drivstoffet som brukes av tarmslimhinnens celler. Det er derfor sannsynlig at glutamin styrker tarmen.  
Studienen p glutamin er sprikende og hvorvidt aminosyren styrker fordyelsen eller ei, er omdiskutert. Enkelte studier viser at det hjelper fordyelsen, andre studier viser mindre effekt. Er du en av dem som sliter med vond mage, IBS, oppblst mage, sure oppstt eller lignende, vil jeg anbefale deg forske en mneds tid med glutamin. Da kan du se om det hjelper deg eller ikke. 
For meg har det absolutt hjulpet! De frste to ukene jeg begynte med glutamin, tok jeg en toppet teskje tre ganger om dagen en halv time fr et mltid. N tar jeg kun en toppet teskje om morgenen. Glutamin-varianten fra StarNutrition er rimelig og bra. 


Hva er dine m ha i kjleskapet?
Jeg m alltid ha en kjttvariant; kylling, biff, karbonadedeig eller lignende, cottage cheese, tomat, brokkoli, ketchup, egg, meierismr, ost, cola zero og grnne epler. Har jeg det, er jeg ganske s fornyd! 


Hva handlet du nr du var i Sverige?
- Kalkunfilet, biff, kologisk bacon, lakseburger, roastbiff, skinkevarianter
- Keso, kesella, yoggi drikkeyoghurt, creme fraiche, flte, kvarg med diverse smaker
- Feta ost, philadelphia, parmesan, buffalo mozzarella, brie, mandelmelk, kokosmelk
- Lavkarbo brd, riskaker i forskjellige smaker, rgkruskar (rug "rundstykke" med 100 % fullkorn)
- Sukkerfritt syltety, ketchup, surst sennep
- Pofiber, Pauluns frokostblanding
- Diverse proteinbarer, sjokolade stet med stevia, 
- Yoghurtgodis, godteri, lohilo proteinis


Hvilke kosttilskudd bruker du?
Et kosttilskudd er som navnet tilsier, kun et tilskudd og kommer i tillegg til vanlig mat. Et variert og sunt kosthold burde alltid vre frste prioritet!
Av tilskudd s tar jeg omega3 og multivitamin hver dag. Jeg tar ogs glutamin p morgenen, som jeg skrev over.  Fr trening tar jeg BCAA, som regel sammen med en frukt. Jeg er ikke s nye p det, men jeg prver ta en proteinshake sammen med karbohydrater, frukt og / eller riskaker, etter trening. Det kommer litt ann p hvor lenge det er til jeg skal spise. Skal jeg rett hjem til mat, droppet jeg det ofte.


Hper du fikk et godt svar p det du lurte p. Om ikke s er det bare legge igjen et sprsml her eller sende meg en mail, s svarer jeg s godt det lar seg gjre der :grin:

Kristine ♥

stina

21.06.2016 kl. 21:40
Hei! Jeg lurer p hva som er s bra med kvarg i forhold til mager kesam f.eks? har det bedre nringsinnhold? ser at s mange kjper det s lurte p hvorfor de bare ikke kjper kesam hehe

Kristine

22.06.2016 kl. 18:04
stina:
Nringsinnholdet er omtrent likt, men kvarg finnes i mange smaker, blant annet karamell, kokos og lignende. Slike smaker vi ikke har i Norge. Konsistensen er ogs tykkere, noe jeg liker veldig godt :) Ogs er det jo mye billigere enn kesam / skyr :)

Hannah

22.06.2016 kl. 07:19
Hei.

Liker bloggen din godt. Mange gode treningstips og mattips der. Men med et faglig fokus p hjertevennlig mat, stusser jeg litt p dine valg av fett i maten. Du bruker mye kokosfett og meierismr. Sammen med bacon og masse kjtt vil dette fre til inntak av for mye mettet fett.

I et hjertevennlig kosthold anbefaler vi umettet fett med planteoljer for holde kolesterolet nede og forebygge hjerte kar-sykdommer.

Kristine

22.06.2016 kl. 18:07
Hannah:
Jeg er helt uenig i det du sier. Mettet fett er alt annet enn farlig!

Det har vel egentlig ikke vrt riktig godt dokumenter at mettet fett er dirkete skadelig.
Vi har s mye god forskning i dag som viser at det blant annet ikke er noe sammen heng mellom mettet fett og hjerte- karsykdom.
For all del, jeg har ikke noe enten eller forhold og mener ikke at du utelukkende skal spise mettet fett. Men pst at mettet fett er skadelig, vet vi er feil den dag i dag.
Mettet fett er ndvendig for funksjonen av alle celler i kroppen, men ja, man m tenke p kvaliteten av mettet fett.

Jeg kunne skrevet en hel bok om akkurat dette.
For noen r siden var jeg akkurat der du er n. Det tok tid, mye lesing og mye kunnskap fr jeg skjnte ting. Det var vanskelig godta at mye av det vi har lrt faktisk er feil.

Har du lest Seven Countries Studien? Det er jo denne som ligger til grunnlag for at mettet fett er farlig. Da mener jeg ikke bare den korte rapporten, men hele boken? Den er i ettertid bli kalt en vits og blir latterlig gjort i forskningsmiljet. Om du leser boken vil du forst hvorfor. Blant annet metoden de har brukt hvor de forkaster flere av resultatene. Anbefaler deg lese denne boken. Da vil du aldri mer referere til denne studien og f en annen oppfattning av fett.

Jeg kan jo fortelle om hvorfor jeg ble nysgjerrig p dette med mettet fett.
Nr vi lrte p skolen at vi mennesker har kun endret genene vre med 0,02 % siden steinalderen, s kan umulig mettet fett vre farlig. Mesteparten av maten vi er laget til spise bestr av kjtt, da ogs marg, fete deler, osv. Korn har kun eksistert en svrt kort tid sett i revolusjonrt synspunkt.

Amalie

22.06.2016 kl. 11:42
Liker veldig godt det du sier om kalorier :-)

Kristine

22.06.2016 kl. 18:03
Amalie:
Det handler om et sunt sinne :)

Line

22.06.2016 kl. 15:25
Kan jeg bruke vanilje protein pulver i kaffen? Har bare vanilje smak

Kristine

22.06.2016 kl. 18:03
Line:
Det kan du. Da blir det vaniljekaffe :)

Hege

26.06.2016 kl. 00:47
Digger lese bloggen din med alle supre tips og motivasjon! Ble ekstra glad nr du tipset om glutamin ift ibs, del gjerne flere tips om du har omkring magetrbbel og ibs :)

Hege

Kristine

26.06.2016 kl. 16:26
Hege:
S hyggelig lese Hege. Jeg er i gang med et eget innlegg om magen :)

Renate

01.10.2016 kl. 01:57
Hei Kristine!

S fin blogg. Liker veldig godt handlelisten din.

Skal en tur handle selv, s kjekt med tips. Lurte bare p om du fr kjpt propud, pauluns frokostblanding og lohilos proteinis i dagligvare butikker? Og evt hvilke? Hilsen Renate

Kristine

01.10.2016 kl. 08:27
Renate:
Hei Renate.
Takk for hyggelige ord :) Du fr kjpt alle disse p vanlige matbutikker, ja. MaxMat feks. God tur :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no