www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

KOM I GANG MED PULL UPS

  • 05.10.2016, 17:05


Det mest stilte treningsspørsmålet jeg får som personlig trener, er hvordan en kommer i gang med pull ups. 

SAMSUNG CSC
Jeg har på meg Skins A400 Long Tights og Squat-Queen singlett.

Mitt beste tips her er å starte med negative repetisjoner. Det vil si at du klatrer eller hopper opp til den øverste posisjonen i pull ups, altså der hvor du har haken over grepsstangen. Denne posisjonen ser du på bildet over. Deretter senker du kroppen rolig på vei ned til sluttposisjonen. Denne posisjonen ser du på bildet under. Så gjentar du. Du klatrer eller hopper opp til startposisjon og senker deg rolig ned fra stangen. Forsøk å bruke rundt 20 sekunder på vei ned. Gjenta 4 -5 ganger før du tar en pause og deretter gjentar hele frekvensen 2 -3 ganger, altså 4 -5 repetisjoner av 2 -3 sett.
Det høres kanskje veldig lett ut, men jeg kan love deg at det er mye tyngre enn hva du skulle tro! 

Er du allerede god i pull ups med vil øke antall repetisjoner, kan du legge til en negativ pull ups på siste repetisjon i hvert sett. Du tar altså det antall repetisjoner du klarer, men på siste repetisjon senker du deg rolig og kontrollert ned.

SAMSUNG CSC
Som med alt annet, er det slik at du blir god på det du gjør. Jeg anbefaler at du trener pull ups to til tre ganger i uken. Aller helst med minimum en hviledag mellom. Husk at du også må trene andre styrkeøvelser som styrker opp rygg og skuldre som nedtrekk, stående roing og revers flyes.
Lykke til :grin:


Kristine ♥

Kristin Haugen Granli

05.10.2016 kl. 18:39
Mange gode tips! Eventuelt negative chins/pullups med ekstra vekt? Og generelt økt belastning på chins/pullups:)

For å klare pullups/chins anbefaler jeg også gjøre draøvelser i tillegg; nedtrekk, ulike varianter av roing, samt skulderøvelser; f.eks. militærpress:)

Kristine

05.10.2016 kl. 21:43
Kristin Haugen Granli:
Jeg skriver en del av det du sier ;) Hihi...
Ekstra vekt er også et fint alternativ når man begynner å klare et par chins / pull ups :)

Mari

05.10.2016 kl. 19:19
Takk for gode tips :-)

Kristine

05.10.2016 kl. 21:43
Mari:
Bare hyggelig Mari :)

Anastasia

05.10.2016 kl. 20:01
Knall bra. Ble skikkelig inspirert nå :-D

Kristine

05.10.2016 kl. 21:40
Anastasia:
Så moro! Ta en pull ups i morgen :)

Karoline

06.10.2016 kl. 11:19
Prøvde meg på dette nå. Jævlig tungt!! Haha!

Kristine

07.10.2016 kl. 18:22
Karoline:
Hihi... Tungt er bra :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits