hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

ANTIOKSIDANTER - DERFOR ER DE KROPPENS SUPER FORSVAR

  • 09.02.2017, 17:00


Vi vet alle at grnnsaker, frukt og br er super sunt. En rekke studier viser at jo mer grnt vi spiser, jo strre er sannsynligheten for at vi unngr en rekke sykdommer som hjerte- karsykdommer og kreft. rsaken til at grnt reduserer risikoen for disse sykdommene, er forskerene faktisk ikke helt sikre p. Trolig er det de fantastiske antioksidantene.

Antioksidanter beskytter kroppen vr mot skadelige frie radikaler. Frie radikaler dannes blant annet i kroppen vr nr oksygen forbrennes, noe som skjer hele tiden da kroppens organer og funksjoner er avhengig av oksygen. Det dannes ogs frie radikaler nr vi utsettes for forurensing, infeksjoner, mye alkohol og lignende. Vi har alle frie radikaler i kroppen og det ha noe, er helt ufarlig. Normalt er alts disse frie radikalene, helt ufarlige for oss. Det er nr disse mengdene blir store, at skade kan oppst. Da skjer noe som heter oksidativt stress i kroppen vr. Dette kan gi skade p cellene vre, arvestoffet og organer. Det er her antioksidantene kommer inn. Antioksidanter er super forsvaret vrt, en viktig del av kroppens immunforsvar, som hjelper til med begrense skaden av det oksidative stresset!


Noen eksempler p mine snacks og mltider med mye antioksidanter.
Proteinkaffe sammen med mrk sjokolade, gojibr og ntter  //  Fruktfat med druer, vannmelon og plommer  // Fruktfat med mandler, bringebr, appelsin, kiwi og ananas  //  Middag med stpotetpure, stekte biffstrimler med sopp og lk, erter, cherrytomat og maiskorn


Ettersom antioksidantene blir brukt opp nr de gjr jobben sin, trenger vi stadig pfyll. Vitamin A, vitamin C, vitamin E og betakaroten er eksempler p antioksidanter. Supre kilder til antioksidanter er blbr, grnnkl, spinat, brokkoli, tomat, hvitlk, mango...Ja, alt av frukt og grnnsaker! En sier ofte at jo sterkere farge det er p frukten, brene og grnnsakene, jo mer antioksidanter inneholder de. Kanel, kaffe, te og mrk sjokolade er ogs gode antioksidantkilder. Jo mer, jo bedre!

Antioksidanter er alts kroppens super forsvar! S spis ekstra godt med grnt, kaffe og mrk sjokolade med den beste samvittighet :grin: Det bde smaker godt og gjr godt!


Kristine ♥

Ida verland

09.02.2017 kl. 18:36
h dette var fin bli minnet p n som vintermrket er her og man har mest litt p godteri haha! takk skal du ha <3

Kristine

10.02.2017 kl. 16:35
Ida verland:
Viktig f i seg en real dose antioksidanter daglig ogs :) God helg.

Anita

09.02.2017 kl. 20:04
Interessant :-)

Kristine

10.02.2017 kl. 16:35
Anita:
S bra du synes det :)

Linda

10.02.2017 kl. 12:34
Digger at kaffe og sjokolade ogs er p listen :-P

Kristine

10.02.2017 kl. 16:35
Linda:
Hihi... Ja, eller hva. Det er jo s godt :)

Jenny

10.02.2017 kl. 14:22
Fargene gjr at de ser ekstra gode ut ogs! :-)

Kristine

10.02.2017 kl. 16:35
Jenny:
S sant. Farger er fristene :D
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no