www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

MARKLFT P BOKS

  • 08.09.2017, 16:30


Marklft er kanskje den ultimate styrkevelsen! Den aktiverer s og si alle musklene i kroppen, i tillegg til at det er en funksjonell velse da det er  nyttig kunne plukke opp ting fra bakken. Bevegelsen i marklft er alts en bevegelse du fr bruk for mye ellers i hverdagen. Trener du styrketrening, br du absolutt ha marklft i programmet ditt! Personlig liker jeg varere hvordan marklft jeg gjr. Marklft kan nemlig gjres p mange mter. Du har klassiske marklft, sumo marklft, rumensk marklft, marklft fra kloss og marklft p boks. 


I det siste har jeg ftt sansen for marklft p boks. Denne velsen gjres ved at du str p en boks, en vektskive, kloss eller lignende. Her er alts startpossisjonen p stangen lavere enn vanlig. Denne varianten av marklft er super bruke for bli sterkere i frste lftefase av den klassiske marklften. Dette er delen av et marklft de fleste av oss er svakest i. Nr du trener p boks, har ogs du strre bevegelsesbane og da strre aktivering av musklene p forsiden og bakside lr. 



Slik gjr du marklft p boks:

Stell deg p en boks, kloss eller tykk vektside og plasser stangen slik at den er over midtre del av foten din. Fttene skal omtrent vre i skulderbreddes avstand. Trekk pusten godt inn slik at du skaper et buktrykk og et godt spenn i ryggen. By i knrne og ta et godt tak rundt stangen med strake armer. Trekk skulderbladene godt tilbake og f brystet opp, samtidig som du byer i hoften og lfter overkroppen opp. Hold albuene helt strake og stangen tett inntil kroppen. Du er i topposisjon av lftet nr du str helt rett. By s i hoften, deretter i knrne og fr stangen nedover igjen. Husk at du fortsatt skal holde buktrykket og spennet i ryggen helt til stangen ligger ddt p gulvet. Nr stangen ligger ddt, tar du et nytt godt pust slik at du skaper et nytt buktrykk, og gjentar velsen. 


Typiske feil i marklft er at du har tyngden p trne og at du har drlig svai i ryggen. Husk at du skal ha tyngden p hlen, f brystet opp og skulderbladene trekt ned og bak, og ha et godt spenn i ryggen. Vi har en naturlig svai i ryggen. Det er denne posisjonen du skal holde under hele lftet. 

Test gjerne marklft p boks neste treningskt og fortell meg hva du synes :grin: God trening!


Kristine ♥

Marianne

08.09.2017 kl. 17:46
Jeg skal prve :-D

Kristine

09.09.2017 kl. 10:59
Marianne:
Do it! :)

Janne Haukom Breland

08.09.2017 kl. 21:38
Jeg skal absolutt teste den ut p kloss. Takker for tips :-)

Kristine

09.09.2017 kl. 10:59
Janne Haukom Breland:
Gjr det. God trening :)

Astrid

10.09.2017 kl. 19:56
Er det vanskeligere enn vanlig marklft? :)

Kristine

11.09.2017 kl. 09:18
Astrid:
Det blir tyngre siden ROM er strre. Ogs klever velsen strre bevegelighet / myket. Men det er en veldig god velse :)

Julie

11.09.2017 kl. 14:04
Hei Kristine:)

Jeg har slitt en del med prolaps i ryggen, og mtte lenge holde meg unna marklft. Jeg har n begynt gradvis trene meg opp igjen. Fikk hjelp av en PT til gjennomg teknikken, og han mente jeg burde holde setet s hyt som mulig i bunnposisjonen (over 90 graders vinkel i beina). Jeg ser at du ogs har setet relativt lavt i bunnposisjonen, men dette blir vel nesten ndvendig nr man str opphyd? Hva tenker du om det? Er det kanskje bare fordi jeg i utgangspunktet har svakheter i ryggen at jeg br unng det tror du? Hilsen Julie:)

Kristine

11.09.2017 kl. 17:49
Julie:
Hei Julie :) Det blir vanskelig for meg si noe konkret om deg, da jeg ikke har sett utfrlsen din eller vet nyaktig hva som er problemet ditt. Om du har svakheter i ryggen, ser jeg ikke problemet i ha setet lav, men jeg personlig ville anbefalt fokusere veldig p teknikk og kun ha lette lft. unng konkrete bevegelser er sjeldent ndvendig, men her vil jeg heller rde deg til ta kontakt med en fysioterapeut som vet mer om problas :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits