hits
www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

HVILEDAGER

  • 18.02.2018, 10:09


I dag blir det hviledag p meg og fem timer i bil. Heldigvis har vi handlet inn masse svenskt yoghurtgodis, s vi har noe kose oss med p veien. Uansett, over til overskriften, hviledager. Veldig mange undervurderer effekten av hviledager, men det er faktisk slik at hviledager er super viktig for at du skal f maksimal progresjon og effekt av treningen din. 



Bilde fra snkaoset forrige uke.

Noen synes det er vanskelig ta seg fri fra treningen, da en fler at en sluntrer unna og ikke jobber hardt nok mot mlene sine. Men sannheten er at det ta en dag eller to med hvile, gjr at bde kroppen og psyken din fr hvilt og restituert seg, og da ogs er mer mottagelig for belastning og trening etterp. Det er nemlig slik at nr du trener, utsetter du kroppen for stress. Ved har trening bryter du ned kroppen. Fr at kroppen din skal f mulighet til bygge seg opp igjen, og da nsker en at muskelen bygger seg sterkere og strre og / eller at utholdenheten ker, m kroppen f hvile. Lar du ikke kroppen hvile tilstrekkelig, kan senere, muskelvev og benvev degenereres og bli svakere. Sjansen for belastningsskader ker ogs betraktelig. 



Hvor ofte du burde ta hviledager, kan diskuteres opp og ned. Her forskes det mye. Enn s lenge er det kommet frem til at det er veldig individuelt. Hvor ofte du skal ha hviledager avhenger av en rekke faktorer. Intensiteten p treningen din, hvor mange dager du trener og hvor lenge kten dine varer er, ting som er viktig tenke p. Stressnivet ditt i hverdagen, hvordan du sover og om du gir kroppen nok nring, er ogs faktorer som pvirker kroppen din og som m tas i betrakting. Stort sett anbefaler jeg alle pt-kundene mine ta minst en fridag i uken. Gjerne to. Noen ganger anbefaler jeg ogs tre eller fire hviledager i uken, om stressnivet i hverdagen er veldig hyt samtidig som treningsintensiteten er hy nr man frst trener. Oftest anbefaler jeg kjenne etter hva kroppen sier. Om kroppen fles tung og en er sliten, er det et sikkert tegn p at en hviledag vil vre nyttig. 
Hva jeg gjr selv varierer, men jeg forsker alltid ta minst en dag i uken helt fri fra trening. Jeg lytter alltid til kroppen, slik at noen uker blir det en hvile dag, andre uker blir det tre. 

Ikke glem at hviledager en en viktig faktor for at du skal n mlene dine :grin: Unn deg selv disse dagene. De gjr godt bde fysisk og psykisk"


Kristine ♥

Kaja

18.02.2018 kl. 11:19
Nydelig bilder av deg :-)

Kristine

19.02.2018 kl. 15:21
Kaja:
Tusen takk Kaja :)

Susanne

18.02.2018 kl. 16:21
Fint og oppklarende innlegg :-)

Kristine

19.02.2018 kl. 15:21
Susanne:
Hyggelig at du synes det :)

18.02.2018 kl. 23:46
Fr liksom litt drlig samvittighet nr jeg ikke trener. Men burde vel bli flinkere til prioritere det hvile.

Kristine

19.02.2018 kl. 15:21
Anonym:
Ja, hvile er veldig viktig. S ikke undervurder det!

Sofie M.

19.02.2018 kl. 11:29
Hvor ofte har du hviledager? Nydelige bilder av deg forresten :-):-)

Kristine

19.02.2018 kl. 15:20
Sofie M.:
Forsker ha minst en hver uke :)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no