MATPAKKER

De aller fleste er kommet i gode rutiner etter ferien. Skole og jobb er i full gang!
Med en hektisk hverdag er vi avhending av matpakker, slik at energi, humør og konsentrasjon er på topp gjennom hele dagen.

Å lage matpakker trenger slettes ikke å ta lang tid, være kjedelig eller smakløst.
Her har du mine tips og favorittoppskrifter:

.
Bruker en kveld i uken til å steke opp mye kjøtt, fisk eller fugl, steke, koke og/eller skjære opp grønnsaker, og  koke ris, poteter og lignende. Da tar det ikke lang tid å putte dette i bokser hver morgen.
Når du først lager middag, lag store porsjoner slik at du har ekstra og du kan ta med til lunsj dagen etter.
Kokte egg er fast inventar i mitt kjøleskap. Det samme er en stor bolle med ferdiglaget salat. Da tilsetter jeg bare de næringskildene jeg vil ha som egg, kylling, fisk, karbonadedeig, avokado, hempfrø, nøtter, olje, kokt fullkornspasta, byggryn, frukt i biter, osv.
Tunfisk på boks eller staburr makrell i rapsolje lager enkle matpakker. Server gjerne med grønnsaker til.
Speltlomper er enkelt og godt. Fyll med det du ønsker som grønnsaker, skinke, ost, smørost og makrell i tomat.
En boks med kesam eller cottage cheese toppet med frukt, nøtter og frø, er en fest av en matpakke.
Havregrøt gjør seg bra i matboksen. Tilsett gjerne peanøttsmør, proteinpulver, kesam, egg eller lignende for å gjøre havregrøten mer proteinrik.
Jeg har alltid med meg små bokser med Mocca-protein, i tilfelle sulten plutselig tar meg.
Nøtter, frukt og Questbarer finnes også ofte i min veske.

Dette er yndlingsboksen min.
Fit & Fresh lunsj sett, denne, har reddet maten min mange ganger.
Lunsjboksen består av en stor boks som inneholder et frysemelent og to mindre bokser til for eksempel nøtter eller dressing. Maten holder seg alltid frisk og god i denne.
De har også mange andre oppbevaringsbokser som er verdt å ta en titt på her.


Prøv tunfiskboller.
Lag mange på en gang og frys ned i porsjonsstørrelser.
Oppskriften finner du her.


Eller omelett wrap med godt fyll.
Wrapen kan fylles med det som er ønskelig.
Her finner du oppskriften.


Grove vafler er også en vinner i matboksen.
Denne oppskriften er både god og mettende.

Håper du fikk inspirasjon til matboksen :grin:
Ikke glem matpakken!

Kristine

20 kommentarer
    1. Ingrid:
      Små gleder hver dag 🙂 Det er jo en ren glede å ha en deilig matpakke i løpet av skoledagen.
      Ha en super søndag 🙂

    2. Trine:
      Det var et godt tips, du. Men er det ikke fare for at glassene knuser? Det ville jeg vært redd for.

      Ha en god helg 🙂

    3. Hei!
      Så mange fine og gode tips du har! Matpakker er gull verdt i hverdagen, og selv om det krever litt planlegging og tid til forberedelse er det verdt tidsbruken.
      Jeg er glad i å bruke syltetøyglass til å ha med meg cottagecheese med friske bær og evt litt drikkeyoughurt i. Har ikke funnet noen matbokser som ikke har lekkasje, så jeg sverger til glass med skrukork 🙂
      Ha en fin dag i morgen!
      Trine
      http://www.klisjehjemmet.no

    4. Har du testa Næringsgjær fra iHerb? (har du sikkert;) Det smaker som parmesan og er kjempegodt å strø oppå salater, kjøtt, egg etc. Kjøp den fra NOW foods, de andre smaker LANGT ifra så godt. FInnes et innlegg om det på bloggen min som jeg skrev for en god stund siden og vet at LInda stuhaug også har skrevet (og skrytt) av det 😉
      Du er flink!

    5. Farge- og proteinrike matpakker – det liker vi 🙂 Skal sannelig ta med meg tips og inspirasjon til “kongelunsjer” herfra! Ikke verst å kunne dra en liten fest opp fra sekken 🙂 Er enig med deg at egg virkelig er kjempegreier å ha liggende i kjøleskapet, siden de er anvendelige på så mange måter! Måtte du få en nyyydelig onsdag, Kristine! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg