HVA ER GREIA MED LOMPER?

Lomper er en matvare som har kommet for å bli. De siste årene har det nærmest blitt «inn» å spise lomper! Har du lurt på hva som er greia med lomper? Selv elsker jeg lomper og det er en matvare det går mye av i mitt kosthold. Et spørsmål jeg ofte får er hva slags lomper jeg spiser, om jeg velger spelt, original, havre, Buer, Auli eller hva enn det måtte være. Når jeg handler lomper, velger jeg alltid den pakken som virker ferskest. Det gjør jeg ved å kjenne på pakkene og å se på datomerkingen. Da tar jeg den pakken som er ferskest, uavhengig av hvilken lompetype det er eller merke. Jeg synes nemlig at ferske lomper er de beste!
Over til overskriften, hva er greia med lomper? Jo, nå skal du høre:

Godt
Personlig velger jeg lomper over brødskiver når som helst. Brød har ofte en tendens til å bli tørt og kjedelig, mens lomper har mer smak og er saftige og gode. Lomper er rett og slett godt!

Anvendelig
Lomper kan brukes til utrolig mye. Du kan ha på så og si alt av pålegg, og du kan fylle de med det du måtte ønske. Du kan også lage lompelasagne, lompechips, lompetoast, lompepizza, lompeburrito, lompeenchiladas og mye annet godt med lomper.

Enkelt
Lomper får du kjøpt i alle matvarebutikker. På farten er det enkelt å kjøpe en pakke lomper og pålegg som en stor boks makrell i tomat og noen cherrytomater, og vips så har du et godt og enkelt måltid.

Raskt
Det tar ikke lang tid å lage seg et måltid med lomper. Er du som meg, og har alltid kokte egg tilgjengelig i kjøleskapet, så har du et godt måltid klar på under et minutt. Lomper, skinke, egg og tomat er en knall god klassiker.


Salt som søtt
Lomper passer like godt til salt pålegg som til søtt. Brunost og syltetøy er minst like godt på lompene, som gulost og kaviar.

Du trodde kanskje at speltlomper var mye sunnere enn vanlige lomper? Det er minimalt med forskjell på lompene med speltmel sett opp mot lompene med hvetemel. Mesteparten av innholdet i en lompe er potet og kun omtrent 10 % av lompene er mel. I tillegg har forskning vist at det er veldig liten forskjell på meltypene spelt og hvete med tanke på vitaminer og mineraler, så velg den lompetypen du liker best :grin:

Kristine ♥

12 kommentarer
    1. Vet du om lomper finns i Sverige och vad de heter i Sverige? Verkar spännande men har aldrig sett dem i Sverige, här finns bara vanliga “tortillabröd”.

    2. Jeg syntes brente lomper var godt da, men det gikk jo ikke i lengden. Ja, jeg får prøve det 😉

    3. Anonym:
      Om du ikke liker lomper, kan du ikke spise noe annet? 🙂 Er jo ikke nødvendig å spise noe en ikke synes er godt!

    4. Spiste kullbrente lomper i flere måneder, så måtte slutte med det pga magen. Jeg syntes det var godt da for jeg liker ikke smaken av potet 😉 Takk for tips. Kan hende jeg hadde likt det bedre i en annen tilberedning 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg