ÅTTE TIPS FOR Å FÅ ORDENTLIG JULESTEMNING

God, god, god desemberlørdag. Siste lørdag før julaften! Har du julestemning? Jeg fikk litt julestemning da jeg hang opp julestjernene i vinduet, men den forsvant raskt igjen. Jeg tipper riktignok at den dukker opp igjen imorgen når jeg skal ha pepperkakeverksted med brødrene mine.

I disse covid-tider, må vi jobbe litt ekstra med julestemningen. Vi skal ikke omgås så mange og ting vi kanskje har gjort tidligere, som julekonsert, gå i kirken, julebord, besøke julebyer, og lignende må unngås grunnet coronarestriksjoner.  Kanskje disse tipsene hjelpe deg litt på veien mot julestemningene?  Her er mine åtte tips for å komme i ordentlig julestemning.

⋄ Pynt juletreet
Finn frem julekulene, glitteret og lysene. Det å pynte juletreet gjør virkelig at julen ringes inn. I min familie har vi en tradisjon hvor jeg og brødrene mine pynter juletreet på kvelden lille julaften. Da får jeg alltid julestemning!

⋄ Julefilmer
En real klisje, men jeg elsker å krype opp i sofaen og se julefilmer. Minst et par gang i desember har jeg en kveld hvor jeg aller helst er sammen med noen jeg er glad i, og vi lager deilig varm sjokolade, finner frem pepperkaker og koser oss med julefilmer hele kvelden. Det er så hyggelig og gir meg skikkelig julestemning. 

⋄ Takknemlighet
Julen er en høytid for glede, samvær og kjærlighet. Men for mange er dette også en tid hvor man kjenner ekstra på savn, sorg og vemodige følelser. Jeg elsker julen, men likevel er julen vanskelig. Julen har aldri blitt det samme siden mamma døde. Hver jul kjenner jeg ekstra på savnet. Jeg skulle så inderlig ønske jeg kunne ferie en, bare en, jul til med mamma, eller bare få gitt henne en klem! Selv om jeg savner henne resten av året også, er julen en tid hvor jeg savnet tar større plass. Uansett om du har mistet noen eller ikke, ta deg tid til å være takknemlig. Takknemlig for alt og alle du har i livet ditt. For hvem du er, alle mulighetene du har og hvem du kan bli. Husk også å vise ekstra omtanke for de du er glad i. Selv om vi ikke omgås så mye i disse dager, kan vi dele sorger, gleder og omtanke gjennom det digitale som telefon og FaceTime og kanskje et håndskrevet julekort.

⋄ Julemusikk
Lag en liste med dine julfavoritter eller finn en ferdiglaget liste. Du kan finne min spilleliste med julemusikk her. Spill julemusikk så ofte du kan!

⋄ Juleverksted
Ta et digitalt juleverksted. Ettersom vi ikke skal møtes så mange av gangen, er det å ta et juleverksted over FaceTime eller Skype, et supert alternativ. Drikk gløgg, som for eksempel denne oppskriften, og skru på julemusikk mens dere gjør noe hyggelig. Jeg har for eksempel planlagt juleverksted med en venninne som bor i Tromsø. Da skal vi lage marsipan, høre på julemusikk, skravle og kose oss. Selv om man ikke får vært sammen fysisk, er det nesten, men bare nesten, like koselig å gjøre det på denne måten.

⋄  Duften av jul
Hva lukter jul for deg? Det kan være noe helt annet enn hva som lukter jul for meg. For min del er den ultimate julelukten, duften av nybakte pepperkaker. Da får jeg gode barndomsminner fra mamma som tar ut stekebrettene med pepperkaker fra ovnen, mens hun danser rundt til julekveldsvisa. Dette minne ser jeg tydelig for meg hver gang jeg lukter pepperkaker. For å få denne duftten oftere, har jeg knust to håndfulle med pepperkaker og lagt i en skål, som jeg har plassert på en hylle i stuen, gjemt bakt noen bøker.  Det gjør at det dufter deilig med pepperkaker hver gang jeg kommer inn i stuen! Jeg er også veldig glad i kongerøkelse og nellik. 

⋄ Lag pepperkaker
Eller andre julekaker om det er en annen type julekake som er din favoritt. Pepperkaker er den ultimate julekaken i min familie. Som nevnt over, gjør lukten av pepperkaker at jeg får en skikkelig god følelse av jul. Et ekstra tips her, er å lage en stor porsjon pepperkakedeig, bruk gjerne denne super gode oppskriften,  og oppbevar pepperkakedeigen i kjøleskapet. Da kan du ta ut en deigbit når du føler for det, og bake noen pepperkaker hver gang du har lyst til å bringe frem julefølelsen. Og du, når du baker, skru på julemusikk, syng for høy hals og kos deg skikkelig!

⋄ Gåtur i mørket
Det er så nydelig ute på kvelden når det er mørkt og du ser alle de fine julelysene som lyser opp. Ta på deg gode, varme klær, og gå ut i mørket. Ta gjerne turnen når blåtimen begynner. Da er det ekstra vakkert. Jeg kan bli stående å bare se på hvordan himmelen skinner og hvordan julelysene lyser opp. Ta deg noen minutter til å bare stoppe opp og ta inn alle inntrykkene. Pust ned i magen og nyt.

Håper du fikk noen tips til å komme i julestemning 🎅  Del gjerne dine tips med meg.  God desemberlørdag.

 

Kristine ♥

4 kommentarer
    1. Julekonsert er det beste med julestemning. Litt vanskelig i år så hører ekstra mye på julemusikk <3

    2. Jeg drikker moscow mule hos farmor hvert år. Da får jeg julestemning. God jul 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg