FERIE OG TRENING

Den siste uken har jeg fått flere spørsmål om hva jeg tenker om ferie og trening. Her er det ikke et riktig eller galt svar. Jeg kan ikke avgjøre om du skal trene på ferie eller ikke. Du er den som vet hva som er riktig eller galt for deg. Det finnes flere muligheter:

⋄ Ta ferien som en deload
Hvis du er en treningsfreak, som meg selv, er ferien en fin uke til å ta en deload. Mange programmer inn en deload i treningsprogrammet med jevne mellomrom for å la kroppen restituere seg. Å ta ferien som en deload kan da være smart. Og nei, du blir ikke svak eller mister muskelmasse av en deload. Mest sannsynligvis kommer du tilbake sterkere, med mer energi og med mer motivasjon.

⋄ Aktivitet
Selv om du er på ferie, betyr ikke det at du bare må ligge i solsenga, drikke øl og spise is. Med mindre det er det du ønsker. Hvorfor ikke gå deg en tur og oppleve nærmiljøet, ha det moro med volleyball, svømming eller lignende. Aktivitet kan være moro.

⋄ Kroppsvekttrening
Mange undervurderer effekten av trening med egen kroppsvekt. Å trene med deg selv som egneste utstyr, kan absolutt gi bra treningseffekt og høy puls. Har du treningsstrikk kan du også ta med denne. Du finner en styrkeøkt med miniband her. Du finner tre økter med burpees her og her har du en tabataøkt med egen kroppsvekt.

⋄ Intervaller
Å løpe intervaller krever minimalt med utstyr. Det kan gjøres på stranden, i en bakke, en rett strekning, egentlig hvor som helst! Bestem deg for arbeidsperioden og hvileperioden. Du kan løpe en gitt strekning eller en viss tid. Du kan for eksempel teste sangintervaller hvor du bruker musikken til å bestemme intervallene dine.

⋄ Styrketrening etter lyst
Har du lyst til å trene som normalt finnes det treningssentre de fleste steder. Kjenn etter. Har du virkelig lyst til å trene styrketrening? Gjør det. Er det derimot fordi du føler at du burde eller av dårlig samvittighet. Dropp det! 

Svaret mitt på trening i ferien er altså å kjenne etter hva som er riktig for deg. Elsker du trening og aktivitet, kjenner at du har godt med energi og har lyst til å trene, så gjør det. Føler du for å være i aktivitet men ikke gå på et senter, bruk naturen, egen kropp og intervaller. Har du ikke så lyst, ta deg velfortjent fri.

For min del pakker jeg alltid med meg treningsklær. Så tar jeg det som det kommer. Stort sett tar jeg meg en treningsøkt eller to, noen ganger fler. Når jeg da er på trening, trener jeg de øvelsene jeg har lyst til å gjøre og tester kanskje noe nytt, endrer tempo eller repetisjonsantall. Jeg har ingen forventninger eller planer. Jeg bruker ferieukene som en slags deload og gjør egentlig akkurat det jeg føler for.
Hva gjør du med ferie og trening?

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Beate
      Hei skjønne du. Det høre ut som du gjør et godt valg i å ta noen dager fri. Kroppen din vet alltid best så lytt til den. Og så bruker du tiden på å kose deg med familien og andre ting som gir deg glede og energi. Da blir det ekstra deilig å komme tilbake til trening igjen.
      Tusen hjertelig takk for fantastiske ord <3 Jeg setter så utrolig pris på det. Stor klem 🙂

    2. Frida
      Å for en fantastisk kommentar. Tusen hjertelig takk. Jeg er utrolig glad på dine vegne for at du har funnet din vei. Ta vare på deg selv <3

    3. Ferie og trening er et viktig tema. Jeg har litt blandede følelser. Synes det er litt vanskelig å kjenne etter om jeg har lyst eller vil trene av rutine.

    4. For noen år siden måtte jeg straffetrene når jeg var på ferie. Jeg ble helt manisk om jeg ikke fikk trent. Nå har jeg lært meg den fine balansen som du snakker om og kjenner etter om jeg vil trene eller ikke. Takk for at du tar opp sånne temaer. Det er du som har hjulpet meg mye på veien <3 <3

    5. Veldig viktig assa. A trene av lyst og ikke fordi man må og får dårlig samvittighet <3

    6. Hei goding! <3 Viktig dette altså. Man må föle på hva som frister og hva som trengs. Selv tar jeg meg aldri treningsfri fordi jeg ikke har lyst til å ta meg treningsfri. Jeg lever for de endorfinene og mestringen. Livet mitt er litt kjipt ellers p.g.a kronisk sykdom, så det er liksom nr. 1 for meg. Men nå kjenner jeg at jeg virkelig trenger noen dager uten belastning, föler meg tung i bena rett og slett. Så det skal jeg gjöre nå, å bruke noen dager sammen med mitt tantebarn, og kose oss sammen! Hun elsker å danse å röre mye på seg, så det blir litt annerledes aktivitet sammen med henne. Det blir nok sjukt bra! Og da storgleder jeg meg nok til å belaste kroppen igjen etterpå! Win, win! Du har så knall bra innlegg Kristine! Kan ikke få sagt det nok! Skikkelig rååå er du! Elsk! <3 Store klemmer til deg vakre! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg