JULELISTEN

Nå er det under en uke igjen til julafen. Bare fem usle dag igjen! Og bare to dager igjen til jeg tar juleferie. Ååå, som jeg gleder meg! Er det flere som er i skikkelig julestemning om dagen?

Tidligere i dag laget jeg meg kakao og hørte på julemusikk. Da bestemte jeg meg for å skrive en juleliste!

⋄ Til jul ønsker jeg meg at familien er samlet. Det er alt for sjeldent jeg er samlet med min næreste familie og jeg gleder meg virkelig til å være med små gutta mine igjen (les små brødrene). I tillegg ønsker jeg meg ny linse til kameraet mitt.

⋄ Julesangen jeg liker best er en stjerne skinner i natt.

⋄ Julekalenderen jeg ser på, er faktisk ingen! Jeg har faktisk ikke TV. Eller jo, jeg har TV, men den er ikke koblet til noen kanaler, den er kun koblet opp mot Netflix. I år har det blitt en kalenderfri jul.

⋄ Julekaken jeg er mest glad i er pepperkaker og nybakt julebrød eller stollen med en skive brunost på. Det skal sies at det må være mammas pepperkaker. Jeg liker ikke kjøpepepperkaker!

⋄ Mitt bestejuleminne er det årlige pepperkakeverkstedet jeg har hatt med mamma så lenge jeg kan huske! Julemusikk, pepperkakebaking, masse latter og høylytt synging, etterfulgt av julefilm, kakao og kos. Som jeg skulle ønske at jeg kunne få oppleve dette med mamma en gang til ♥

⋄ Det beste med julen er i mine øyne at familien er samlet. Nå har jeg ikke en veldig stor familie, vi er kun fire stykker på julaften, men for meg er det alt jeg trenger. Det er min familie.

⋄ Det jeg liker minst med julen er egentlig noe av det samme som det jeg liker best. Nemlig familie og kjærligheten. Dette blir femte jul uten mamma og enkelte øyeblikk kan savnet være ekstremt stort. Jeg tyr lett til tårene i julen og jeg tenker mer på mamma enn tidligere. Jeg forsøker å tenke på de gode minne vi har opplevd sammen, fremfor å synes det er urettferdig at vi ikke kan lage flere minner. Men det er ikke alltid like lett med den tankegangen.

⋄ Julens fineste spilleliste er i mine øyne min egen spilleliste, julesteming, med rolige julefavoritter.

⋄ Julefilmen jeg liker best er Love Actually eller Tre nøtter til askepott. Sistnevnte tror jeg hovedsakelig jeg liker fordi jeg har sett den i alle år. For la oss være ærlige. Filmen er jo ikke spesielt bra. I hvert fall ikke med den fortellerstemmen vi hører år etter år.

⋄ Julaften blir feiret hjemme i mitt barndomshjem. Selv om jeg ikke bor der lenger, ser jeg fortsatt på det som hjemme!

⋄ På julemorgen lager jeg meg varm sjokolade med krem og pepperkaker, og koser meg med tre nøtter til askepott.

⋄ Middagen på julaften består av en klassisk ribbemiddag men med kalkun istedenfor ribbe. Jeg lager altså kalkun, en god kremet saus, deilige poteter, surkål, rødkål, medisterkaker, julepølser og grønnsaker, samt diverse tilbehør som rødbeter, sylteagurk, sennep og tyttebær. Jeg er vokst opp med ribbe. Etter at mamma døde og jeg står for alle juleforberedelse har jeg fortsatt hennes tradisjon men med min vri. Jeg er nemlig ikke så glad i ribbe, så da blir det ribbemiddag men uten ribbe.

⋄ Desserten på julaften vet jeg faktisk ikke helt hva blir . Jeg er oppvokst med riskrem og kirsebærsaus, men riskrem er ikke en favoritt hos mine smaksløker.  Da lager jeg noe annet. I fjord ble det ingen julaften da jeg jobbet, men året før der igjen laget jeg hjemmelaget iskrem med pepperkaker i og sjokoladeganach. Jeg vurderer det samme i år.

⋄ Julekvelden består av en middag og dessert. Så åpner vi gaver og slapper av. Etterpå blir det ofte litt spilling, samvær og spising av kaker. 

⋄ Første juledag er den dagen jeg liker best med hele julen! Det er noe med roen denne dagen. For meg er det årets roligste dag. Da er det bare avslapping, kos og hygge som står på planen. 

Det var min juleliste. Nå gjenstår det bare å telle dager, eller faktisk timer, til juleferie!
Har du tatt ferie?

 

Kristine ♥

5 kommentarer
    1. Beate
      Selv om jeg takler det bra mesteparten av tiden, har jeg også øyeblikk som er vanskelige og tårene presser på. Jeg tenker i grunn at det er greit det også. En må jo ha følelser.
      Å, så hyggelig med kjernefamilien. Blir skikkelig glad av kommentaren din. Så mye jul og juletradisjoner. Herlig. Stor klem til deg <3

    2. Fikk julestemning av dette innlegget, herlig 🙂
      Foreslår Dronning Maud-pudding til dessert! Veldig godt og enkelt å lage i god tid.

    3. Jeg har ikke tatt ferie enda men gjør det imorgen kveld. Håper du får en skikkelig fin ferie. Det fortjener du <3 <3

    4. Så koselig, Kristine! Jeg er bare sååå glad at du fortsatt er glad i julen, etter du mistet din mamma! <3 Må si jeg syns du takler det bra, du er sterk!!! Får en lite tåre i öyekroken… Den hjemmelagde isen din hörtes meget spennende og god ut! Mmm! 😉 Hos oss er det tradisjon med multekrem! Det syns jeg er kjempe godt! Men vet ikke hva desserten blir i år siden familien selv julaften hos min bror i år! Det blir kjempe koslig. Er vel typ 15 år siden jeg feiret med min bror faktisk! Så kjernefamilien blir altså samlet! 😀 Åhhhh! Jeg har sååå julestemning nå! Gleder meg veldig til lillejulaften med grevinnen og hovmesteren, spise julekaker i godt selvskap. Starte julemorgen med julegröt, juleströmpe, tre nötter til askepott sammen med et av tantebarna og min söster! Og ellers bare avslapping, deilig julemiddag og mere kos og prat/spill! Elsk! Stor klem til deg! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg