KJEMIKALIER I HUDPLEIEPRODUTKER  – ER DE SKADELIGE?

De eller fleste tenker ikke på dette. Jeg gjorde i hvert fall ikke det. At ingrediensene i hudpleieproduktene mine kunne skade meg, var helt nytt for meg for halvannet år siden.  Jeg tenkte at jeg levde et nok så sunt liv og derfor ikke hadde skadelige kjemikalier i kroppen min. Når jeg derimot fikk påvist hormonubalanse i februar – mars 2020, satte jeg meg grundig inn i temaet ettersom jeg fikk beskjed om at kjemikalieeksponering er skadelig for optimal hormonhelse. Sannheten er at uansett hvor sunt og “clean” du lever, er vi alle utsatt for kjemikalier hver eneste dag.

Kjemikalier er i luften vi puster inn, sminken vi bruker, deodoranten vi smører under armene, hudkremen vi har i ansiktet, vannet vi drikker, maten vi spiser, oppvasksåpen på kjøkkenet, plastikk i matbokser og drikkeflasker, og så mye mer. I dag skal jeg ta opp hudpleieproduktene vi bruker. Jeg er tidligere skrevet litt om dette i mitt innlegg om hvordan du balanserer hormonene, samt mine tips for en mer giftfri hverdag

Innenfor funksjonell medisin er det mange som mener at vi har en pågående hormonell pandemi som ingen vil snakke høyt om. Forskning viser at så mange som åtti prosent av alle kvinner strever med minst et hormonelt problem i løpet av livet. Jenter får menstruasjon i yngre og yngre alder, stadig flere sliter med å bli gravide og infertilitet er et økende problem, flere og flere sliter med PMS og kraftig menstruasjonsblødninger (nei, dette er ikke normalt selv om det er vanlig), samtidig minster stadig flere menstruasjonen og sliter med såkalt amenorrhea, antallet med hormonelle sykdommer som PCOS øker kraftig. Dere, vi har et problem her! Hormonforstyrrende stoffer, som blant annet finnes i hudpleieproduktene våre, er sett i sammenheng med dette. 

Personlig tenker jeg ikke at hudpleieproduktene i seg selv er et problemet. Problemet er den store coktailen vi får i oss i dagens moderne samfunn. Fordi vi i dagens samfunn konstant er utsatt for kjemikalier, blir totaldosen vi utsettes for veldig stor. Og da er hudpleieprodukter noe vi enkelt kan gjøre noe med, som gjør at den totale dosen reduseres.  Dessuten er det slik at gjennomsnittspersonen bruker mellom 10 -15 produkter på huden hver dag. Og hvert av produktene har cirka 125 forskjellige ingredienser. Dette blir til sammen mange stoffer som vi bruker helt uten å tenke over det. Vi pusser tenner to ganger om dagen, vi vasker hendene jevnlig med såpe. Vi smører kroppen med bodylotion. Hendene med håndkrem. Vi renser ansiktet og har kanskje på toner, flere serumer, hudkrem og solkrem, vi bruker deodorant og parfyme, vi har på sminke og leppepomade. De aller fleste av disse ingrediensene har liten eller ingen sikkerhetstesting. Å bytte til mer naturlig hudpleieprodukter, er en enkel måte å redusere den totale belastningen du får for kjemikalier. 

I følge EWG inneholder nitti prosent av hudpleieproduktene vi bruker, til og med produkter til baby og barn, billige, giftige menneskeskapte kjemiske fyllstoffer. Noen av de skadelige stoffene man kan se etter er farger / fargestoffer, parabener, propylenglykol / polyetylenglykol, oktylmetoksykinnamat parfyme, petroleum, triclosan, oxybenzone,  toluen, falater og hydrokinon. Flere av disse stoffene er kjent for å være hormonforstyrrende. Hormonforstyrrende stoffer vil si kjemikalier og stoffer som har vist seg å påvirke det endokrinesystem, altså hormonsystemet i kroppen og kan føre til hormonproblemer og hormonubalanser. I tillegg er hormonforstyrrende stoffer sett i sammenheng med kreftsvulster, stoffskifteproblemer, utviklingsforstyrrelser, fødselsskader, bryst- og livmorhalskreft, depresjon, insulinresistens, fibroider (muskelknuter i livmoren) og akne. 


Jeg har byttet ut så og si all min hud- og kroppspleie med mer naturlige produkter. Da mener jeg produkter som har en nok så ren ingrediensene liste uten miljøgifter, skadelige stoffer og kjemikalier. Det å vite hva som er godt forsket på og hva som kan være skadelig og ikke, kan føles overveldende og vanskelig. Noen av ingrediensene som høres skremmende ut, kan være helt ufarlige. I tillegg er det slik at noen av merkene og produktene som hevder at de er naturlige, kan ikke holde skadelige stoffer. Her kan du velge å sette deg inn i emnet eller å gjøre det enkelt ved bruke økologiske parfymerier, slik som Gimle Parfymer, Fri Pleie og SkinLove.  Du kan også se etter svanemerke. De skriver om hvordan de tenker rundt hudpleieprodukter og hormonforstyrrende stoffer her. Skin Deep siden er for øvrig helt genial om du vil søke opp et merke eller en ingrediensen og se hvilke grad disse kjemikaliene er toksiske eller ikke.  Her kan du slå opp nesten alle produkter, merker og ingredienser

Det siste året har jeg testet en rekke forskjellige ingredienser. Jeg startet med helt naturlige produkter som kun talg eller en ren olje som jojoba. Dette falt ikke helt i smak hos huden min. Nå har jeg testet forskjellige produkter og merker og funnet noen jeg virkelig elsker. ANskin Beauty er min ultimate favoritt. Disse koster litt, men fy søren så gode produktene er. De er verdt hver krone! Dette er produkter som ikke inneholder skadelige kjemikalier eller miljøstoffer, og de er dermatologisk testet. Personen bak merket, har selv slitt med hormonubalanse og problemer med det endorike systemet, i tillegg er hun dermatologisk sykepleier. Derfor utviklet hun sine egne produkter for å få produkter som faktisk fungerer samtidig som de er bra for oss, miljøet og helsen. Jeg elsker hennes exfoliating pads, ansiktsrens og dagkrem. Exfoliating padsene har jeg snakket om på stories på instagram. De er amazing! Jeg liker også godt Ecooking. Jeg har også brukt nettsiden credo beauty som har mange gode merker, god sikkerhetstesting og som sender til Norge.

Og bare for å poengtere det; mitt mål er ikke å gi dere en fasit eller si at jeg har hele sannheten.  Mitt mål med dette innlegget er å gjøre dere bevist, slik at dere selv kan undersøke, opparbeide dere kunnskap, finne deres egne sannhet og kanskje gjøre litt bedre valg. På samme måte ønsker jeg heller ikke å skremme noen. Jeg håper innlegget har gjort deg nysgjerrige, slik at du selv kan undersøke temaet nærmere og finne din egen sannhet og ta riktige valg for deg og din helse. Og kanskje kan du bytte til en litt bedre og mer naturlig variant når hudkremen din er tom og du trenger en ny.

 
Kristine ♥
10 kommentarer
    1. Miriam
      Ja, det gjør jeg og jeg er veldig fornøyd med produktene. Kan anbefale de både med tanke på ingredienser og med tanke på at de fungerer. I hvert fall for min hud 🙂

    2. Hei!

      Bruker du fremdeles Anskin? Er det anbefalt til alle hudtyper? Jeg prøver å finne en hudpleieserie som er bra for min kombinerte og hormonelle hud som er kjemifri og sunn, men det er virkelig ikke lett!

      Hilsen Miriam

    3. Camilla
      Uff, da. Må ikke tenke helt slik da. Dagens samfunn gjør jo også at vi lever et luksusliv i forhold til tidligere. Vi må bare ta vare på vår egen helse 🙂

    4. Det her var kult å lese om. Har bytta ut deoen, men skal sjekke litt på greiene jeg har i ansiktet også ♥

    5. Egentlig så er det skummelt at at vi har skapt et giftig miljø med alt vi lever i i dag. Vi lever ikke nautlrig og sånn vi er skapt for. Ikke rart helsa til folk går til helvete. Haha.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg