SEKS ENKLE TIPS FOR EN MER GIFTFRI HVERDAG

Jeg har allerede snakket om dette med å ta vare på kroppen sin og tenke på hvilke kjemikalier vi eksponeres for. Blant annet har jeg skrevet om dette i innlegget om hvordan du balanserer hormonene dine. Kjemikalieeksponering er noe svært få av oss tenker på, likevel er det noe som er verdt å ha i bakhodet. I dagens moderne samfunn utsettes vi for enormt mye kjemikalier. Det er i luften vi puster inn, i klærne vi har på oss, i håndsåpen vi vasker hendene våre med, i lipglossen vi har på leppene, i hudkremen vi har i ansiktet, i drikkevannet vi drikker, i maten vi spiser, osv, osv. Det er overalt! 

 I Norge tenker de aller fleste at produkter som selges i butikkene og maten vi har tilgjengelig er godt regulert. Sannheten er at de fleste kjemikaliene vi omgås med i dag, ikke er forsket nok på. Selv det norske forbrukerrådet har kommentert dette flere ganger. I 2014 skrev de blant annet at ingen har så mye giftstoffer i blodet som norske barn, kvinner og menn. Det er en oppvekker!

Nå mener jeg ikke at man skal bli fanatisk på noe vis, men at man skal ta beviste valg. Valg som gjør at hormonene dine får det bedre, helsen din får det bedre, kroppen din får det bedre. I dette innlegget har jeg samlet seks nok så enkle tips for en mer giftfri hverdag. Dette er tips du kan endre i dag og som er nok så enkelt å gjøre noe med. Og det som er ekstra bra, er at disse tipsene vil ikke bare føre til at du og helsen din får det bedre. Tipsene er også mer miljøvennlige. Godt for deg og godt for miljøet altså!

Seks enkle tips for en mer giftfri hverdag 

DROPP PLASTFLASKENE OG MATBOKSENE
Kast ut de gamle plastikkflaskene og matboksene. Kjøp heller matbokser og drikkeflasker i glass. Ikea har flere rimelige og bra alternative. Jeg har også kjøpt noen på Søstrene grene. Mye av plastproduktene vi bruker i dag er laget av polypropylen.  Polypropylen slipper fra seg mikroplast når det varmes opp. Dette er skadelig for helsen vår.  Bisfenol A (BPA) er også et vanlig middel i plastprodukter som kan lekke ut og kontaminere innholdet i mat- og vannflasker. 

VASK FRUKT OG GRØNNSAKER
Vi hører mye om at vi skal velge økologisk. Det er ikke alltid lett å få tak i økologiske produkter. Mange synes også dette er alt for dyrt. Noe forskning viser også at økologiske produkter inneholder mer vitaminer og mineraler. Diskusjonen med økologisk eller ikke, er et helt innlegg i seg selv.  Spiser man ikke økologisk, kan man fjerne de fleste sprøytemidler og giftstoffer ved å vaske grønnsakene. Dette er veldig enkelt. Selv handler jeg stort sett en gang i uke. Når jeg da kommer hjem fra butikken, fyller jeg en stor vaskebøtte med vann og har i 1 ss castille såpe. Du kan bruke hvilken som helst naturlig såpe. Legg grønnsakene i vannet og la det ligge i 10 minutter. Skyll av. Da unngår du det meste av pesticider, kunstgjødsel, sprøytemidler og kjemikalier. 

BYTT UT HUDPLEIEPRUDUKTER
Dette skriver jeg faktisk et eget innlegg om da jeg synes det er et viktig tema og ta opp. Gjennomsnittspersonen bruker mellom 10 -15 produkter på huden hver dag, som hver av dem har cirka 125 forskjellige ingredienser. Det blir mange tusen ingredienser og kjemikalier! Huden er vårt største organ, og det vi smører på huden kommer også inn i kroppen og blodbanen. Parabener, parfyme, petroleum, triclosan, oxybenzone,  toluen og falater er noen av de skadelige giftstoffene som finnes i hudpleieprodukter. Så mye som 90 % av det vi smører på huden, kan trekkes inn i kroppen og blodbanan. Det er kommet en del forskning på at dette kan være skadelig på lang sikt. Mer om dette kommer i et eget innlegg. 

BRUKT HUSHOLDNINGSPRODUKTER SOM ER NATURLIGE
Vaskemidlene vi bruker, påvirker oss da vi inhalerer giftstoffene og også tidvis får dem på huden. Du kan skåne både deg og miljø ved å enten lage dine egne husholdningsprodukter, eller kjøpe produkter som er økologiske eller svanemerkede. Selv lager jeg de fleste av produktene mine selv. Det ta faktisk ikke mye tid og man trenger ikke mange ingredienser. Jeg bruker hovedsakelig eddik, vann, castilesåpe og natron. Så tilsetter jeg etriske oljer for duft. Disse produktene fungerer helt supert og er både bakteriedrepende, muggdrepende og godt for deg og miljøet.  Om dere ønsker at jeg skiver mer om hvordan jeg lager vaskemidlene mine, let me know.

KAST DIN VANLIGE DEODORANT
Deodorant var det første produktet jeg kastet ut når jeg begynte å sette meg inn i kjemikalieeksponering og en mer naturlig livsstil. Jeg ble faktisk helt sjokkert over hvor mye dritt det er i deodorantene våre. Og dette tar vi på huden under armhulen, der huden er veldig tynn og stoffene går rett inn til lymfesystemet vårt. Jeg vil ikke ha det i kroppen min. Jeg har skrevet et helt innlegg om deodoranter her

KOM DEG UT I SKOGEN
Frisk luft, aller helst på fjellet eller i skogen hvor det er mindre luftforurensing, er kanskje noe av det beste du kan gjøre for lungene og kroppen din. Trær og planter renser luften. I tillegg er det også naturlig stressreduserende å være i skogen. Det å komme seg ut i naturen gjør underverker for både kropp og sjel. 

Håper du lar deg inspirere av noen av disse tipsene slik at du kan få en litt mer giftfri hverdag

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. GA
      Målet er jo å unngå tilsetningsstoffer generelt da. Eller forsøke å minske dem. Så ikke bruke alternative ting, men heller velge produkter / matvarer som kommer i mest mulig naturlig / original form. Nå er jeg absolutt ingen ekspert og jeg er ikke redd for et og et kjemikal. Parabener i seg selv, tror jeg for eksempel har lite å si. Det jeg er bekymret for, og som forskningen begynner å se mer på, er den totale dosen av alt vi får i oss. At det ikke er parabenene eller sprøytemidlene, men den store coktailen. Det er viktig å poengtere at jeg heller ikke har noen fasitt. Hver og en må jo finne sin “fasitt” og “sannhet”. Digger at du også har satt deg inn i emnet. Da kan man faktisk uttale seg 🙂
      Dette med aspartam er også spennende. Nå begynner det å komme en del bra forskning som viser at det påvirker tarmfloraen. Jeg gleder meg faktisk til det kommer mer forskning om dette. For det er jo tydelig at en av aminosryene (aspartam er jo satt sammen av aminosryer) påvirker tarmfloraen. Men vi vet ikke hvilken det er (eller om det er begge) og om det påvirker negativt eller positivt. Herlighet vi lever i en spennende tid hvor det hele tiden kommer ny kunnskap. Nå sporet jeg helt av her! Hihi. Uansett, jeg tror innlegget kommer ila neste uke. Etter at du har lest det får du si ifra hva du tenker. Alltid spennende med andres tanker og meninger 🙂

    2. Jeg synes det er kjempefint at du er så bevisst, og deler din innsikt med oss! Jeg har selv vært litt frem og tilbake med meg selv angående slike “kjemikalier”. Jeg har funnet ut at mange “alternative tilsetningstoffer” (f.eks det som brukes istedenfor parabener, eller istedenfor konvensjonelle sprøytemidler etc.) er langt mindre forsket på og har i enkelte tilfeller vist seg å være MER skadelig, selv om det er “mer naturlig”. Slik jeg har forstått det er parabener hudproduktets aspartam (svært mye forsket på, og samtidig svært mye skremselspropaganda som ikke passer med forskning). Nå skal det sies at jeg ikke er ekspert på det området, så gleder meg uansett til å lese innlegget ditt som kommer 🙂 Det virker som du har satt deg godt inn i dette!

    3. Kjøpte glassflaske etter at du anbefalte det på insta. Den du sa på Søstrene grene var veldig bra. Takk for tips Kristine.

    4. Kult at du tar opp det her. Og veldig annerledes. Håper du fortsetter med det her =)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg