PERFEKT HVERDAGSDESSERT – SUNN OG PROTEINRIK OSTEKAKE MED JORDBÆRKOMPOTT

Jeg er ikke lei norske jordbær enda. Er du? Det går vel kanskje ikke ann å bli lei de egentlig? Hos meg går det i hvert fall del jordbær. Jeg elsker de norske bærene og blir ikke lei! Tidligere i uken oppdaget jeg at en del av jordbærene jeg hadde plukket forrige helg, da var jeg nemlig på en gård og plukket jordbær, var blitt overmodne og på nippe til og råtne. Da fant jeg ut at jeg måtte bake eller lage noe med dem. Etter en rask titt i kjøleskapet, endte jeg opp med å lage en enkel, sunn og proteinrik ostekake med jorbdærkompott.

Jeg har altså brukt ferske jordbær, men du kan gjerne bruke frosne jordbær som du tiner. Det fungerer like bra. Jordbær kan også byttes ut med andre bær som bringebær eller blåbær.

Denne ostekaken er laget uten bunn. Nettopp fordi jeg ville ha en super enkel variant. Vil du lage bunn kan du for eksempel bruke denne med havregryn og mandelmel eller denne varianten med havregryn og havremel. Sistnevnte har også kakaopulver i seg, og jeg vil faktisk tro kakao gjør seg utmerket til denne oppskriften. Sjokolade, vanilje og jordbær er jo veldig godt. Eventuelt kan du bare droppe kakaopulveret. Eller gjøre som meg – ikke ha bunn!

Sunn og proteinrik ostekake med jordbærkompott 

Ostekake
200 g kesam

3 eggehviter
3 ss sukringold
1 ts vaniljepulver
2 ss sitronsaft
2 gelatinplate
2 ss varmt vann

Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter.
Smelt den så i 2 ss varmt vann.
Bland sammen kesam, sukringold, vaniljepulver og sitronsaft.
Stivpisk eggehvitene.
Bland kesamblandingen med de stivpiskede eggehvitene. Vend forsiktig inn den smeltede gelatinplaten.
Hell blandingen i en kakeform. Eventuelt kan du bruke porsjonskåler.
Sett kaldt i minimum 1 time.

Jordærkompott
400 g jordbær

1 ss sukrinmelis

Mos ingrediensene med en blender.
Når ostekaken er stivnet, helle kompotten over ostekaken.
Server.

Denne enkle ostekaken med jordbærkompott blir virkelig frisk og god. Dagen jeg laget den hadde jeg en venninne over på besøk og vi spiste opp hele! Den inneholder også masse proteiner og er perfekt som en lett hverdagsdessert på varme sommerdager, eller når du bare har lyst på noe søtt. 

 

Kristine  ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg