SØNDAGSTIPS FOR EN GOD UKE

Hei og riktig god søndagsmorgen. Har helgen vært fin så langt? Jeg har jobbhelg denne helgen, så helgen har naturlig nok ikkeholdt en del jobb. Mellom slagene har jeg likevel lurt inn en treningsøkt, egenpleie, en sushiavtale, foodprepp og oppladning til en ny uke. 

I dag er det jo søndag og livet føles fint. Men imorgen venter mandagen. Er du en av de som gruer deg til ukestart og gremmes over mandager? Synes livet føles tyngre og kjipere på en mandager? Vel, da har jeg noen søndagstips til deg. Noen ting du kan gjøre i dag for at mandagen skal bli litt bedre. Selv elsker jeg mandager. Det er nettopp fordi jeg har laget meg gode rutiner på søndagene, og fordi jeg har jobbet mye med innstillingen min til mandag.

I dag har jeg har brukt tid til oppladning og forberedelser til en ny uke. Bare en liten halv time som gjorde at jeg fikk egentid og pleiet meg selv. Den lille tiden gjør underverker. Da ble det ansiktsmaske, en stor kopp te, hårkur i håret og podcast i sofaen. Ja, selv de helgene jeg jobber, forsøker jeg så godt jeg kan å ta vare på søndagsritualene mine slik at jeg får startet uken best mulig når mandagen kommer. 

Dette er meal preppen min som jeg gjorde i går. Ettersom jeg jobber helg, meal preppet jeg lørdag i stedet for søndag. Da kokte jeg opp masse egg, kokte poteter, laget hummus, ovnsbakte laks og hadde de i porsjonsposer, ovnsbakte brokkoli med hvitløk og ingefær – den hadde jeg i samme form som laksen, laget en enkel salat, gjorde klart en dobbel porsjon overnight oats, og laget små snacks bokser med mørk sjokolade, nøtter og morbær. Det tok meg omtrent førtifem minutter å gjøre alt dette. Da har jeg enkelt noen sunne måltider og matpakker tilgjengelig.

Mine søndagstips for en god uke

⋄ Skriv handleliste eller handl inn
Selv liker jeg å handle inn til uken på lørdagene. Da gjør jeg storhandlingen for uken, slik at jeg kan preppe mat på søndag. Om du ikke gjør ukeshandlen din i helgen, skriv en konkret handleliste, slik at du vet hva du skal handle når du er på butikken på mandag.

⋄ Ekstra grønt
Husk ekstra godt med frukt, bær og grønnsaker. Det er godt for oss og gjør at vi føler oss bedre. Min erfaring er at om man kjøper inn godt med frukt og grønnsaker og har det lett tilgjengelig, er det også enklere å spise det. Frosne bær er supert til smoothie eller til iskrem, over havregryten eller yoghurten. Frukt er godt alene, når du har lyst på noe søtt, eller som et raskt mellommåltid. Jeg er spesielt glad i de norske plommene og eplene akkurat nå. Grønnsaker kan brukes til så mangt. Hos meg går det mye salatmiks, brokkoli, tomat og søtpaprika. Brokkolien baker jeg i ovn, da blir den søt og god, og så lager jeg en god salat. Søtpaprika kan jeg snacke alene på samme måte som jeg spiser et eple.

⋄ Planlegg
Lag en plan for viktige ting den kommende uken. Selv planlegger jeg ukens treningsøkter, da når jeg skal gjøre dem om hva jeg skal gjøre, jeg planlegger ukens middager, jobb, møter og sosialt. Dette skriver jeg inn i kalenderen. Når du har en plan for uken, er det mye enklere å rekke det du skal gjøre og også opprettholde treningsrutiner og få i deg sunne og gode middager. Mer om hvordan jeg legger opp min treningsuke, kan du lese om her

⋄ Meal prepp
Bruk litt tid på å meal preppe. I en hektisk hverdag, kan det gjøre dagene veldig mye enklere om du har forberedt noe mat på forhånd. På søndager liker jeg å gjøre klar matpakker. Jeg koker alltid opp en pakke egg, koker opp poteter, steker ofte noen pakker laks og lager en frisk salat eller ovnsbaker grønnsaker. Meal preppen over, er veldig typisk Kristine. Det gjør at jeg enkelt har noen raske og sunne måltider tilgjengelig, som knekkebrød med kokte egg, diverse power bowls eller en frisk salat med laks og poteter.

⋄ Lad opp
Bruk noen timer på å lade opp slik at du kan starte mandagen med fulladet batteri. Gjør noe som gir deg energi og glede. Enten det er å gå en tur i skogen, slenge deg i sofaen med en god bok, bake, ta en lang dusj og pleie deg selv, eller noe helt annet. Egentid som rett og slett fyller sjelen din.

Det er mine søndagstips for en god uke. Håper de kan gi deg en litt bedre mandag og en fin fin uke.  


Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Litt beste sændagstips er å legge seg tidlig. Så jeg våkner opplagt på mandag morran. Det gir en bedre uke og mandag 👍

    2. Fine tips. Jeg er også avhengig av å preppe og planlegge. Ellers går hele uken i dass. Haha. Ha en fin søndag Kristine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg