DARK CHOCOLATE BROWNIE

Hei kjære deg
Håper helgen har vært bra så langt. 
Jeg har bakt nydelige brownies.
Sukkerfrie, proteinrike, sunne og ekstremt gode :razz:
Perfekt for alle sjokoladeelskere som er opptatt av hva de putter i munnen, inkludert meg selv.


DARK CHOCOLATE BROWNIE

1 boks røde bønner, 250 g avrent
50 g cottage cheese
3 egg
4 ss sukrin
4 ss kakaopulver, ca 20 g
40 g brownie proteinpulver
6 dråper steva vanilje

La bønnene renne fra seg.
Skyll den godt under kaldt vann.
Mos bønnene med en stavmikser, foodprosessor eller gaffel.
Tilsett cottage cheese og mos videre til en jevn røre.
Pisk eggene med sukrin til eggedosis.
Ha proteinpulver og stevia i bønne miksen.
Rør inn eggedosisen.
Stek på 180 grader i 30 minutter.
Nyt.

Brownie proteinpulver og stevia vanilje fås hos iHerb, her og her.
Bruker du koden OKE701 får du 5 $ i rabatt på din første bestilling.
Har du ikke brownie proteinpulver kan du bytte det ut med et annet sjokoladeproteinpulver eller eventuelt en annen tørrvare som kokosmel, speltmel eller lignende. Tilsett da litt ekstra kakaopulver for å gjøre opp for sjokoladesmaken i proteinpulveret.
Stevia vanilje kan byttes ut mot vaniljeessens eller vaniljepulver.

Du er kanskje skeptisk til å ha bønner i baksten?
Det var jeg første gang jeg prøvde det.
Etter å ha laget peanut butter cookie douch ice cream (oppskrift her) og brownie cookie dough (oppskrift her) er jeg blitt frelst.
Bønner gjør baksten utrolig saftig og kremaktig. Smaken av bønner forsvinner helt. 
Prøv selv.


Rett og slett nydelig.
Nesten for godt til å være sunt!

Kristine

59 kommentarer
    1. Kaken står i ovnen nå 🙂 bytta ut proteinpulver med mandelmel og mer kakao, og hadde i litt kesam… Håper det blir godt, røra var i hvert fall farlig god, Haha 🙂

    2. Gunnhild:
      Hei du 🙂
      Mos cottage cheese med en gaffel eller stavmikser. Det tar vekk klumpene 🙂
      Håper det smaker.

    3. Hei søte deg 🙂 Tenkte å teste ut denne oppskriften i morgen. Når jeg bruker cottage cheese i kaker har jeg ofte problemer med at den småklumpete konsistensen blir veldig dominerende når kaken er ferdig. Blir denne kaken også slik? Tror du i såfall jeg kan bytte det ut med kesam eller noe annet? Klem <3

    4. Så utrooolig gode ut :))
      Men hvilke bønner velger du? (helt grønn på slikt :P)
      Skal definitift bake en slik å ha som lørdagsgodt 😉

    5. Namnam! Jeg er sjokoholiker, så denne var perfekt for meg 😀 Deilig kake å spise etter trening med bare god samvittighet <3 Jeg hadde sjokoladeproteinpulver og vanlig vanilje-essens og det fungerte helt fint 😀 Kjempebra oppskrift, deler den med alle 😉

    6. Hei Kristine 🙂
      Må bare si at oppskriftene dine med bønner er helt geniale!! Og jeg elsker søte ting – som er sunne.. 🙂 Tusen takk for all den gode inspirasjonen!
      Klem fra Nina 🙂

    7. Hei!
      Nå fikk jeg endelig prøvd oppskriften, og den falt virkelig i smak! Nesten ikke til å tro at den er sunn i tillegg! Tusen takk for god oppskrift!
      Setter stor pris på oppskrifter som ikke krever for mye fra iHerb eller helsekost også, så denne var super!:)

    8. Mine står i ovnen nå, men de ligger overhodet ikke an til å bli så “fluffy” og fine som dine. Sliter litt med eggedosis og sukrin altså, får den liksom ikke ordentlig stivnet. Oh well. Øvelse gjør mester og smaken blir vel god likevel 😉

    9. Martine Johansen:
      Uff, uff! Om du kun blander bønner og sukrin vil jeg tro det smaker litt merkelig, ja!
      Etter eksamen får vi lage is 🙂

    10. Marion:
      Hei Marion.
      Leit å høre at du er blitt hjertesyk. Jeg håper du får den oppfølgingen og behandlingen som du trenger.
      Så flott at du vil bruke det til noe positivt og komme i gang med treningen. Det er mange dyktige personlige trenere på Elixia. Jeg vil anbefale deg å spørre pent i resepsjonen om du ikke kan få en veiledningstime slik at en pt kan hjelpe deg med å sette opp et program og vise deg de forskjellige teknikkene.
      Start i det små og bygg deg gradvis oppover.
      Lykke til 🙂

    11. Du er fantastisk flink og kreativ på kjøkkenet! Denne kaken ser nydelig ut 🙂 Jeg prøvde iskremen din med bønner, men jeg hadde omtrent ingen av ingrediensene, kun bønner og sukrin, så du kan tro jeg ble KVALM! Uff, det smakte grusomt. Hadde jeg hatt alle ingrediensene så hadde det nok smakt godt. Denne brownien skal definitivt testes en gang 😀 Ha en flott mandag, vakre! Klem <3

    12. VI HADDE BØNNER!!! hurra.. nå står kaken i ovnen, og røren smakte døødsdigg.. du er et geni! gleder meg til det ferdige resultatet 🙂

    13. Ååh, jeg bare elsker oppskriftene dine! Du frister bestandig med noe godt 😀 Og ikke minst sunt! Håper du har hatt ei strålende helg Kristine <3

    14. Hei Kristine!
      Jeg lurte på om du kunne hatt hjulpet meg litt.. Jeg er i elendig form. Blir sliten av
      absolutt alt og spiser utrolig usunt. Jeg er ikke tjukk, men litt større enn normalt. Jeg
      skal nå begynne å spise sunt og trene fordi jeg har fått en hjertesykdom som tilsier
      at jeg må det. Endelig ett spark i rævva! Siden jeg er i dårlig form så lurte jeg på om
      du har noen tips på hvordan jeg skal begynne å trene. Har medlemskap på Elixia, men
      jeg kan ikke bare hoppe på 3D mølla og løpe som en gal..
      MVH, Marion

    15. Mari Mushom:
      Jeg tror det vil bli veldig bra utren proteinpulver også. Bruk litt mel og litt ekstra kakaopulver 🙂
      Håper det smaker.

    16. Ella:
      En stor fordel er om du trener mye er det en enkel og rimelig måte å få i deg proteinpulver. Speseielt rett etter trening er det gunstig å få i seg næring. Da er det enkelt med en proteinshake og en banan, isteden for kjøtt og potet.
      I tillegg er det fantastisk i bakst for å bytte ut hvetemel og lignende med. Baksten blir mer proteinrik, men kaloriene er det jo fortsatt.
      Håper det hjalp litt 🙂

    17. Elin:
      Har du aldri prøv bønner i bakst? Du som har prøvd så mye spennende?
      Prøv. Det blir kjempe godt og saftig 🙂

    18. Mia:
      Hei Mia.
      Jeg pleier å dele den opp, ja, slik at det blir under 200 kroner totalt. Ellers så velger jeg også DHL en del ganger, da får jeg pakken allerede to dager etterpå 🙂
      Det er ingen ekstra kostnader som skal legges til hvis du holder den under 200 kr. Handler du for mer, må du betale toll.

    19. Heihei!:)
      Kan man bytte/skippe bønnene mot noe annet? I de oppskriftne du har laget med bønner?

    20. Ååh, denne oppskriften MÅ jeg prøve! Jeg må nok bytte ut noen brownie-proteinpulveret med vanlig sjokolade, men jeg tror det blir kjempegodt likevel 😀 Gleder meg!

    21. riiiimelig stor fare for at jeg må lage brownies i dag.. håper vi har bønner for å si det sånn. du er så kreativ! 🙂

    22. God søndag vakre 🙂 da er vi to som bakte sjokoladekake i helgen, sååå godt 😀 kaken din sp nydelig ut 🙂
      Håper du har kost deg masse i helgen<3

    23. Hva er fordelene med proteinpulver?
      Trenger fornuftige begrunnelser for en skeptisk kjæreste, som er redd det
      er spiseforstyrrelsen min som vil ha det, noe det absolutt ikke er, men jeg er dårlig
      på å forklare… 😉

    24. Hei! Vet du ca hvor mange kalorier hele browniesen inneholder? 🙂 Elsker bloggen din forresten!

    25. Jummiiiiiiii 😛 Skjønner det ikke, men jeg blir BESTANDIG sulten når jeg er innom bloggen din…. :)))
      Ha en super dag Søta 🙂

    26. Bønner i kaker har jeg aldri hørt om, og helt riktig- er skepsis! Men, velger å tro deg på dine ord at det er saftig 🙂

    27. Hei Kristine,
      Jeg skal bestille fra iHerb nå, og har lagt en del produkter i handlekurven. Men handling over 200 kroner kan komme til å koste litt.. Hvordan gjør du det? Deler du opp? Er det eventuelle andre kostnader man må legge til? Første gang jeg bestiller, og er alltid veldig skeptisk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg