www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

BRANCHED-CHAIN AMINO ACID

  • 06.08.2014, 17:15


Etter innlegget mitt om hvile kosttilskudd jeg tok med p ferie, dette, fikk jeg sprsml om jeg ikke kunne skrive mer om hver av de.
Jeg begynner med BCAA.


BCAA
str for Branched-Chain Amino Acid. Alts grenkjedede aminosyrer, noe som beskriver molekylstrukturen til aminosyren.
I denne gruppen finner man de tre aminosyrene leucin, isoleucin og valin, og de er blant de 9 essensielle aminosyrene; noe som betyr at de ikke kan dannes av kroppen. De grenkjedede aminosyrene str for cirka 35% av de essensielle aminosyrene i muskelprotein.

Man kan tenke seg at netto muskelmasse er en funksjon av proteinsyntese minus proteinnedbrytning.
Alts: Netto muskelprotein = mengde proteinsyntese - proteinnedbrytning.

- BCAA, og spesielt aminosyren leucin har en direkte pvirkning p aktiveringsgrad av mTOR-pathway, som er en av de primre aktiveringsmekanismene for proteinsyntese.
I tillegg ser det ut som om BCAA kan ke total RNA-mengde i celler, som bestemmer den faktiske kapasiteten for proteinsyntese.
- kte BCAA verdier senker ogs grad av proteinnedbrytning bde via vre tilgjengelig som hurtig energi under trening, som vil forrsake en senkning i krav til bruk av muskelprotein som energikilde, og via minske aktivitet i proteinnedbrytningsmekanismer.
Alts pvirker BCAA begge faktorer som pvirker netto muskelmasse i positiv grad.

Man kan stille sprsml ved om man ikke fr nok BCAA via et normalt proteininntak, og det gjr man antagelig, men BCAA tilskudd, spesielt om man er p kaloriunderskudd er hensiktsmessig. Spesielt i forbindelse med trening.
Ved proteininntak, selv ved noe s lett nedbrytelig som whey, m det fortsatt faktisk brytes ned i fordyelsessystemet og splittes fra peptidbindingene de er knyttet til i sin naturlige form. Ettersom BCAA ikke vil brytes i srlig grad ned i tynntarmen eller leveren pvirker det blodplasmaverdiene av BCAA kraftig, og hurtig.

BCAA har flere fordeler ved trening, som at det konkurrerer med tryptophan om entre hjernen, s man fr lavere utskillelse av serotonin under trening, som igjen vil forrsake forsinket flelse av utmattelse.
BCAA-tilskudd begynner bli veldokumentert effektivt, selv om ikke alle studier er entydige i alle pstander man mtte finne om det.

Jeg bruker XPAND FX BCAA.
Den er god, rimelig og med et godt innhold.


Hper dere ble litt klokere :grin: 

Kristine

Janne

06.08.2014 kl. 17:57
det var et fint og forklarende innlegg. takk =)=) hper du koser deg p feri =)

minlangehistorie

06.08.2014 kl. 20:54
forklarer veldig godt du :) er en flink blogger :)

linda m

06.08.2014 kl. 21:04
Tror jammen jeg m kjpe bcaa n. Takk for forklaring :-)

Ine

06.08.2014 kl. 21:17
Har lurt p dette med BCAA lenge. Takk for en informativ og forstelig forklaring :-) Ingen tvil om at du kan dette! Hper du koser deg p ferie <3

Kjersti Holthe

06.08.2014 kl. 22:21
Det var jammen en utdypende, men samtidig forstelig forklaring. Jeg synes det virker mer troverdig nr man gr litt mer i detaljer slik du gjorde n. Kjempenyttig! :-)

ingvild

07.08.2014 kl. 01:09
Vil gjerne ha kilden p dette med at BCAA konkurrerer med tryptophan over blod-hjerne-barrieren og at lavere serotonin-utskillelse hemmer flelsen av utmattelse. Hres interessant ut:)

Kristine

07.08.2014 kl. 07:46
ingvild:
Jeg skal finne den frem til deg :)

Kristine

07.08.2014 kl. 07:47
Kjersti Holthe:
Sy hyggelig at du synes det Kjersti. Takk :)

Kristine

07.08.2014 kl. 07:47
Ine:
S bra at det var informativt. Da er det ekstra gy skrive slike innlegg :)

Kristine

07.08.2014 kl. 07:47
linda m:
Haha... Ja, gjr det :)

Kristine

07.08.2014 kl. 07:48
minlangehistorie:
Takk for det :)

Kristine

07.08.2014 kl. 07:48
Janne:
Hyggelig at du synes det :)

p

09.08.2014 kl. 22:22
Ingvild: Fant det fram for deg jeg istedet, ettersom Kristine er p ferie.

En metaanalyse av emnet "A Role for Branched-Chain Amino Acids in Reducing Central Fatigue"

http://jn.nutrition.org/content/136/2/544S.full
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her p min blogg vil du f sm tips, rd og oppskrifter til den sunne linje, samt flge min vei i livet. Jeg har troen p at god helse og en sunn livsstl er nkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer p noe, nsker dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits