ENERGIDRIKK OG KOFFEIN, PULL UPS, HVILEDAGER, KALORIER OG MER

Da er det på tide med en spørsmål og svar igjen. Jeg vet ikke med dere, men jeg synes det er skikkelig gøy. I dag svarer jeg på spørsmål angående energidrikk og koffein, pull ups, hviledager, kalorier og mer.

Jeg er ikke sterk nok til å ta pull ups, hva gjør jeg?
Jeg kan anbefale å ta negative pull ups. Det betyr at du står på en boks eller lignende foran pull ups stangen, tar tak i stangen, så hopper opp til topposisjonen, og så senker deg rolig og kontrollert ned. Ofte vingler en veldig frem og tilbake de første gangen en gjør negative pull ups. Men etterhvert vil du lære teknikken og få kontroll på kjernemuskulaturen din slik at du holder deg stabil. En annen variant er å trene pull ups med strikk. 

Topp fem i kjøleskapet?
Kokte egg, kokte poteter, Nocco, eple og god ost (type blåmuggost, parmesan og brie har jeg alltid).

Teller du kalorier?
Jeg synes faktisk det er litt skummelt å skrive dette, men ja, det gjør jeg. Etter at jeg begynte på crossfit bestemte jeg meg for at jeg også måtte skjerpe meg på spisingen min. Jeg lever et ganske hektisk liv og kan i perioder glemme å spise. Jeg bestemte meg rett og slett for at nå vil jeg spise mer, slik at jeg kan prestere optimalt på trening, få bedre utbytte og lære raskere. Da valgte jeg å begynne å telle kalorier slik at jeg er sikker på at jeg får i meg nok mat og også at jeg fordeler disse jevnt utover dagen. Jeg må innrømme at jeg lenge har vært imot kaloritelling. Trolig fordi jeg har hatt et anstrengt forhold til mat og kropp i de fleste av mine ungdomsår. Kalorier har vært noe negativt og vanskelig for meg, men det å telle kalorier nå har hjulpet meg masse. Siden jeg startet med det for nå cirka tre måneder siden, har jeg fått i meg mer mat enn jeg gjorde tidligere og jeg har også blitt mye flinkere til å spise jevnlig gjennom dagen. Om dette er noe dere ønsker at jeg skriver mer om i et eget innlegg, let me know.

Ditt beste og raskeste middagstips?
Power bowl eller poke bowl. Poke bowl er super raskt og enkelt, spesielt om du bruker minuttris. Da koker du risen mens du kutter opp laks og ønskede grønnsaker, så har du alt i en bolle og topper med ønsket tilbehør. Santamaria har en god chili majones, i tillegg er soja saus sammen med litt revet ingefær og wasabi en veldig god dressing. Power bowl har jeg skrevet om tidligere her og jeg har også delt mine favoritt power bowls her.

Er det sant at proteinet denatureres når jeg varmer det opp? Kan jeg drikke proteinkaffe og få i meg protein?
Denaturering vil si at proteinet endrer sin struktur. Ja, om du varmer opp proteinpulveret i pannekaker eller kaffe, så vil det denatureres. Men det reduserer ikke kvaliteten og du får i deg protein. Om du for eksempel steker en biff, koker et egg eller grillet en kyllingfilet, vil du også denaturere proteinet. Det er faktisk sånn at magesyren vår også, denaturerer proteinet, og dette er en kjempe viktig del av fordøyelsesprosessen. Ja, protein denatureres når det utsettes for tampreturforandringer, men kvaliteten og opptaket er fortsatt bra, så det er ikke noe å bekymre seg over.

Burde man ha hviledag hver uke eller bare kjenne det på kroppen?
Det avhenger litt av mål og utgangspunkt. Sånn rent teoretisk er det beste å avgjøre hviledager ut i fra det totale arbeidsvolumet i løpet av en uke. For de aller fleste blir dette for komplisert og da er det fint å ta hviledager ut i fra hvordan kroppen kjennes eller livet generelt. Med livet generelt mener jeg at man ofte automatisk får hvile dager her og der fordi man har hektiske dager eller dager hvor man ikke får trent. Det gjør jeg selv.

Liker du best fullkroppsøkter?
Jeg er veldig glad i fullkropp. Jeg liker det godt fordi jeg føler at jeg da får brukt hele kroppen. Etter at jeg begynte å trene crossfit, blir det også automatisk fullkroppstrening da crossfitøktene stort sett involverer mange muskelgrupper. Jeg kombinerer crossfit og styrketrening, og da er det også fint å trene fullkropp når jeg først trener styrketrening slik at jeg får trent hele kroppen. Fullkroppstrening er et fornuftig valg for mange ettersom forskning viser at det er en fordel å trene en muskelgruppe minst to ganger i uken for å øke styrke og muskelvekst.  Med fullkroppstrening sikrer du deg at du får gjort dette. Så fremt du trener minst to ganger i uken selvfølgelig.

Planlegger du treningen din hver uke?
Ja, det gjør jeg. Jeg planlegger stort sett livet mitt hver uke. Altså, hver søndag tar jeg en titt i kalenderen og ser på dem kommende uken. da planlegger jeg ikke bare treningen min, men sørger for at jeg har oversikt over jobb, online coaching, sosialt, andre avtaler, egentid og lignende. Det gjør at uken føles mye mer oversiktlig og jeg stresser mindre. Jeg føler også at jeg får mer progresjon av treningen på denne måten.

Hvor mye energidrikk og koffein kan man drikke?
Dette er individuelt, men på generell basis skal de fleste voksene drikke en god dose koffein daglig før det blir et problem. Sliter du med hjertebank, rastløshet eller å sove om kvelden, kan det være tegn på at du drikker for mye koffein. Om du også er slik at du MÅ ha energidrikk eller kaffe for å klare å komme deg opp om morgenen eller ha energi til trening, kan det også være at du får i deg for mye å burde se på livsstilen din og burde kutte ned på koffeininntaket. På generell basis vil jeg si maks to energidrikker om dagen, eventuelt en energidrikk og en til to kopper kaffe avhengig av størrelse. Jeg forsøker å holde meg til enten en kopp kaffe eller en Nocco, da jeg ikke vil få i meg for mye koffein.

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Lol. Jeg har alltid trodd man ikke skal koke proteinpulver. Da har jeg lært noe nytt!!

    2. Ønsker gjerne at du lager et eget innlegg om det å telle kalorier, få i seg nok og dine erfaringer rundt dette 🙂

    3. Fortell gjerne mer om at du har begynt å telle for å spise nok og mer, tror mange vil ha godt av ett slikt perspektiv på det – inkludert meg selv👏🏼

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg