LOMPEPIZZA TIL NYE HØYDER – FIKEN OG BLÅMUGGOST

Ok, dere. Nå har jeg laget det jeg tørr påstå er den beste lompepizzaen!

Det er høytid for fiken i butikken og jeg har fått dilla på denne frukten. Etter inspirasjon fra et bilde jeg så i et magasin i går, bestemte jeg meg for å teste fiken på pizza i dag. Ettersom jeg ville ha noe raskt og var i det late hjørnet, gadd jeg ikke lage bunnen selv og brukte lomper som pizzabunn. Vil du lage bunnen selv kan du for eksempel gå for denne proteinrike bunnen, havrebunn eller denne speltbunnen. Som topping har jeg fiken, en enkel hvit saus og ost. Super godt!

Det søte og myke fra fikenfrukten gjør seg utrolig bra sammen men det litt sterke og salte fra osten.

Den beste lompepizzaen – fiken og blåmuggost

Ønsket mengde lomper
Yoghurt naturell og / eller creme fraiche, jeg brukte en halvparten yoghurt naturell og halvparten creme frache
Hvitløksfedd
Salt og pepper
Fiken
Ost

Legg 1 ts yoghurt og 1 ts creme fraiche på hver lompe, eventuelt 2 ts om du kun bruker en av delene. Smør det utover lompene.
Finhakk hvitløksfeddene. Kutt løk og fiken i tynne skiver.
Strø litt hvitløk over sausen. Ha over litt salt og pepper.
Riv osten og strø over lompene.
Legg over skiver av løk og fiken. 
Stek på 225 grader nederst i ovnen i 5 -8 minutter. Følg med underveis.
Server.

Av ost har jeg har brukt Jarlsberg, parmesan og blåmuggost. Bruk de ostene du liker og har tilgjengelig. Jeg vil virkelig anbefale deg å ta i bruk en gammelost med mye smak som brie, camembert eller blåmuggost. Det gjør seg så utrolig bra sammen med fiken.

Den beste lompepizzaen absolutt! Fiken og god ost gir en real luksusfølelse på en onsdagdag. Denne må du bare prøve!

 

Kristine ♥

6 kommentarer
    1. Fiken er favorittfrukten min. Skal prøve det på pizza. Takk for inspo 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg