FRÅTS I EPLER

I dag er det den internasjonale epledagen. Det passer jo perfekt nå som de norske eplene er på sitt beste!


At epler er sunt, det vet vi alle. Viste du at gjennomsnittsnordmannen i gjennomsnitt spiser 11 kilo epler i året? Det er faktisk ikke mer enn rundt 65 epler, noe som tilsvarer bare litt over et eple i uken. Det er overraskende lite! 
Epler inneholder godt med fiber, fruktsyrer, pektin og antioksidanter som alle er gode for helsen. Blant annet kan de gode egenskapene til epler senke kolesterolet, og virker regulerende for både diaré og forstoppelse. Antioksidantene er med på å forebygge kreftsykdommer, hjerte- og karsykdommer. Så fråts i epler. Ihvertfall en om dagen! 

Jeg elsker å spise eplene som de er, spesielt når de er så gode som nå. 
Andre tips til hva du kan gjøre med eplene er å:
– Lage eplemos som du bruker som pålegg eller spiser sammen med kesam, yoghurt eller lignende. Oppskrift finner du her.
– Eplekake er en klassiker. Dette er en kjempe god oppskrift. 
– Lag en hurtig og rask dessert av epler som du skjærer i biter og blander med kanel og sukrin. Ha et par minutter i mikroen og vips så smaker det eplepai.
– Du kan gjerne servere epler til middag. En rekke kjøttyper, og da spesielt svin, passer utmerket til epler.
– Putt eplebiter i salaten. Det gir en nydelig og frisk smak.
– Bak eplepai med vaniljekrem,  her er oppskriften.
– Hul ut kjernene på eplene og fyll dem med mandler og rosiner, sjokolade eller annet godt og bak dem i ovnen.
– Du kan toppe for eksempel pannekaker med kanelstekte epler slik som jeg har gjort her.
– Eplekakegrøt er en knall god versjon av havregrøten. Oppskrift finner du her
– Sprit opp vannet ditt med epleskiver. 

Hva liker du best å gjøre med eplene? :grin: 

Kristine ♥

8 kommentarer

Siste innlegg