MAT TIL HEKTISKE DAGER


Som mange av dere vet, er jeg for tiden i praksis. Da er hverdagen nok så hektisk! Jeg har flere jobber, hvor jeg også driver et eget firma og en blogg, jeg har full praksisuke i tillegg til at jeg skal rekke å skrive skoleoppgaver utenom praksistiden, og jeg forsøker å få tid til trening, venner og familie. For et par uker siden skrev jeg et innlegg om hvordan du får en effektiv uke, det kan du lese her. Da var det flere som lurte på om jeg kunne si noe om hvordan jeg gjør det med maten i slike perioder. Ettersom jeg bor langt unna praksisstedet, må jeg bo på sykehuset. Her er det ikke den beste muligheten til å lage mat, og da blir det stort sett enkel og rask mat i hverdagen. Her er mine tips til mat til hektiske dager. 


Kok opp masse egg 
Egg, er som dere vet, supermat. Jeg spiser stort sett tre til fire egg om dagen. Jeg elsker egg! Søndag koker jeg alltid opp to pakker egg. Alle de kokte eggene lager jeg et smil på, og setter jeg dem i kjøleskapet. Disse holder seg en god uke. Egg på grovbrød med noen tomatskiver og litt salt, er min faste hverdagsfrokost. Med ferdigkokte egg, tar det bare to minutter å lage istand denne frokosten! Egg passer også til en rekke andre ting og kan brukes til alt fra mellommåltid til middag. 

Raske, enkle måltider
Når det gjelder frokost, lunsj og kveldsmat, finnes det mye godt du kan spise som ikke trenger tillaging. Jeg tyr ofte til speltlomper hvor jeg legger over en god stripe smørost og et par osteksiver, knekkebrød med makrell i tomat, en boks cottage cheese som jeg spiser med en banan og nøtter eller riskaker som jeg topper med skiver av røkelaks og avokado. 

Lag store porsjoner med middag
Når jeg lager middag nå, lager jeg stort sett alltid mat til to -tre dager. Mange middagsretter, som for eksempel tacograteng, høstgryte, minsetronesuppe og marokkansk chili con carne er bedre etter at den har stått en dag eller to. Du kan også lage en enkel base som du får tre forskjellige middager ut av. 

Ha ‘lett spiselig’ mat tilgjengelig
Om sulten plutselig kommer er det greit å ha sunnere snacks tilgjenglig. Frukt, Barebells proteinbarer, Protings proteinchips, frukt, Barebells proteinpudding og tørket frukt er matvarer jeg alltid har tilgjenglig om jeg plutselig “må” ha noe. Disse matvarene kan spises som de er og er supert som mellommåltider eller om en har lyst på noe ekstra godt

Hva tyr du til på hektiske dager? :razz: 

Kristine ♥

Siste innlegg