FISKENS DAG

Ettersom det er fiskens dag i dag, vil jeg gi en liten hyllest til fisken! At fisk er sunt, har de fleste av oss hørt. Helsedirektoratet anbefaler å spise fisk til middag to til tre ganger i uken, og råder i tillegg til å bruke fisk som pålegg. Noe av årsaken til dette, er fordi forskning viser at de som spiser to fiskemåltider eller mer i uken, har redusert risiko for å dø av hjerteinfarkt enn de som ikke spiser fisk. I tillegg ser det ut til at fisk kan være med på å forebygge kreft og styrke skjelettet vårt. Jeg synes du skal feire fiskens dag med en god fiskemiddag. Her er noen av mine favoritter. 

SONY DSC

Tunfiskpizza
Denne har blitt en favoritt hos meg og mange av dere. Sprø bunn laget med tunfisk, som du kan toppe med hva enn du måtte ønske. 

Enkel hjemmelaget sushi
Brukt det du ønsker eller har tilgjengelig. Jeg brukte kokt ris som jeg blandet med litt sukrin og riseddik, gulrot, avokado, paprika, agurk, noriark, laks, reker, syltet ingefær, soyasaus og wasabi
Del noriarkene i fire. Skjær grønnsakene i biter og laks i skiver. Fyll noriarkene med det du ønsker. Vips har du en god munnfull sushi!

SONY DSC

Sprøstekt torsk med potetmos og paprikasalat
En smakfull torskemiddag. 

SAMSUNG CSC

Fiskepinner
Knus proteinchips og bland med parmesan og chilikrydder. Ha et egg i en skål og pisk det lett. Dypp fiskebiter i egget og deretter i proteinchips-blandingen.
Stek i en panne på middels varme i 4 -6 minutter på hver side.

Soyaglasert torskepanne
En torskerett som absolutt ikke smaker torsk!

SONY DSC

Hjemmelaget tunfisksalat
Hell av vannet på 1 boks tunfisk. Bland tunfisken sammen med 2 ss kesam, 1 ss majones, 1 ts sitronsaft, 1/2 finhakket hvitløksfedd, hakket 1/4 løk og litt salt og pepper. Server med en gang eller oppbevar i en tett boks i kjøleskapet. 

Enkel lakseform
En god laksemiddag som lager seg selv i ovnen mens du kan gjøre noe helt annet. 

Torsketaco
Stek torsk i biter i en stekepanne sammen med tacokrydder og litt tomatpure. La det hele puttre noen minutter. Server som du ellers server taco.

Enkel og super sunn fiskeform
Denne middagen er blitt en gjenganger hos meg. Fisk med masse god smak!

Ovnsbakt laks med ovnsbakte grønnsaker
Legg rotgrønnsaker i biter, i en form. Ringlet over litt olje og krydder som rosmarin, hvitløk og pepper. Legg laksefileter oppå grønnsakene. Inn i ovnen på 180 grader i 25 minutter ved frossen laks. Har du fersk laks, vil jeg korte ned steketiden med 5 -10 minutter.  Jeg serverte med kokt potet, sitron og en dæsj kesam.

SONY DSC

Taco med scampi og hjemmelaget guacamole
En real tacofest med scampi som passer perfekt til helgekosen. 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Diverse bacalao – inspirerte fiskegryter er utrolig godt og lettvint og lar seg kombinere med alt fra bakte potetbåter til søtpotetmos. Plukkfisk synes jeg også at er helt fantastisk! Og sist men ikke minst – lutefisk! (selv om der ikke akkurat er hverdagsmat da.. Dessverre!)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg