SØTPOTETRUNDSTYKKER

Hallo denne mandagens formiddagen. Har du hatt en bra helg? Jeg har hatt en real jobbhelg og har egentlig ikke gjort så mye mer spennende enn sykepleiejobb, online coaching arbeid og trening. Men jeg føler likevel det har vært en bra helg. Jeg koser meg med både jobb, trening, ja livet generelt for tiden!

Over til overskriften, søtpotetrundstykker. I dag har jeg fri og da slo jeg til med søtpotetrundstykker til frokost. Det er noe magisk med nystekte rundstykker til frokost. Enda mer magisk er det når de er hjemmelagde og super saftige. Søtpotet i baksten gjør nemlig at resultatet blir ekstra saftig og godt! 

Søtpotetrundstykker
14 stykker

2 medium søtpoteter, ca 900 
1 egg
6 ss kesam
3 ts bakepulver
1 ts salt
500 g havremel

Stikk et par hull i søtpoteten med en gaffel og bak den i mikroen til den er myk, cirka 8 minutter. Eventuelt kan du pakke den inn i aluminiumsfolie og bake den i ovnen i cirka 45 minutter.
Skrap ut innmaten av poteten slik at du blir sittende igjen med søtpotetkjøttet og ikke skallet.
Ha søtpoteten, egg og kesam i en bolle. Mos med stavmikser.
Bland inn resten av ingrediensene.  La røren svelle i 5 minutter.

Ta litt mel på hendene dine form boller.
Stek på 175 grader i 30 -40 minutter. Jeg anbefaler varmluft om du har det.
Avkjøl noen minutter før du spiser.
Opbevar i kjøleskapet om alle rundstykkene ikke spises samme dag. 

Mine rundstykker ble servert med agurk, røkelaks, tomat og egg. Den kombinasjonen er skikkelig god! Det ble også et rundstykke med brunost og jordbærsyltetøy, samt et lite dryss kanel. Ettersom søtpotet gir noe sødme til rundstykkene, var det kjempe godt med noe søtt som pålegg.

Vil du prøve noe annet med søtpotet kan jeg anbefale gratinert meksikansk søtpotetfaltbrød, fylt søtpotet fajitas, søtpotetpizza, ekstra krispy søtpotetfries og søtpotetvafler.

Nå skal jeg komme meg avgårde på trening. I dag blir det en tung styrkeøkt. Jeg har skikkelig mye energi og er ordentlig gira, og gleder meg så til dagens økt! Kanskje det hjalp med litt ekstra energi fra søtpotetrundstykker?
Håper du får en finfin mandag.

 

Kristine ♥

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg