TRENING HJEMME – ØVELSER OG UTSTYR

                                                                                                                                                                                          Inneholder add-linker

Den siste uken har det rent inn med spørsmål om jeg har tips til hjemmetrening. Treningssentrene er steng i minimum to uker, trolig lenger. Hva gjør en så? Jeg tenker at vi fortsatt må holde oss i form og forsøke å trene regelmessig. Helse er viktigere enn noen sinne, og da trening er en viktig del av dette. Dessuten er det jo så mye du kan gjøre hjemme i stuen eller ute i naturen!

I dag var jeg hos en venn og fikk boltre meg i utstyret hans. Det finnes veldig mye bra og rimelig treningsutstyr på markedet. For under tusenlappen kan du nærmest få et lite treningsgym hjemme. Her er noe av det jeg brukte i dag.

Treningsmatte – brukes til mer enn bare sit ups. Gjør også at du ikke sklir når du trener på vanlig gulv.
Vektvest – genialt for å gjøre øvelser med egen kroppsvekt tyngre, alt fra knebøy til push ups. Og du kan velge selv hvor mye vekt du skal ha i vesten.
Step kasse.
Booty bands – disse har jeg selv. Kan brukes til så og si alt!

Manualer.
Kettlebells – finnes i mange vektvarianter.
Fitness band – lange treningsstrikker for mer motstand.
Treningsstrikk med håndtak – for styrketrening.
Foam roller – for å rulle ut litt triggerpunkter.
Pilates ball.
Treningsstang – for å henge i døråpninger for å gjøre for eksempel pull ups.
Vektstang.

Selv har jeg bare en foam roller, booty bands og en treningsmatte hjemme. Nå har jeg gått til innkjøp av en kettebell, en lang treningsstrikk og et hoppetau. Jeg vurderer også sterkt en vektvest. Du trenger altså ikke alle produktene over. Har du to eller tre ting, kommer du veldig langt.

For en god økt slår jeg også et slag for litt ekstra futt fra Nocco, god musikk – jeg bruker Miiego øreklokker som du ser på bildet, og behagelig treningsklær. I dag har jeg på meg Rockaway tights, Casall topp, Braid sportsbh og Under Armour sko.

Når det kommer til øvelser, er det så mange treningsøvelser. For underkroppen har du hoppende knebøy, knebøy, knebøy med strikk, gående utfall, bulgarske utfall med bakfoten på stol eller sofa, pistol squat, glute bridge med eller uten treningsstrikk, ettbens glute bridge, ettbens hip trhust, hip thrust, side utfall, kick back med eller uten strikk, sideliggende kamsjell, og mange flere.For overkroppen har du triangel push ups, push ups, dips på sofa eller stol, skulder push ups, skulderpress med strikk, sidehev med strikk, roing med strikk, omvendt roing mot et bord, pull ups, biceps curl med strikk, triceps extension med strikk, planken, sideplanke, sit ups og v-ups, for å nevne noen. Jeg vil anbefale å bruke youtube til å søke opp øvelser om du er usikker på utførelse. 

I arkivet har jeg mange treningsprogrammer med lite utstyr, blant annet
Fullkroppsprogram med kun egen kropp
Sirkeltrening for magen
Fullkroppsøkt med kettlebells
Fullkroppsøkt med booty bands
Kettlebellsøkt ute
Rumpeprogram med booty bands

Forsøk å få inn mellom 2 -4 fullkroppsøkter. De trenger ikke være lange. 20 til 30 minutter er supert. Velg ut 6 til 10 øvelser hvor du da trener 2 -4 sett per øvelse. Ettersom hjemmetrening ofte gjøres uten utstyr og med mindre vekt enn hva man er vant til, kan pausene mellom øvelsene og settene være korte. Alt fra 30 til 60 sekunder. Disse retningslinjene skal jeg selv forsøke å følge de neste ukene.
God trening dere!

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Beate
      Ikke noe er bedre enn det. Kanskje du ser mulighetene istedet for begrensningene. Høres jo også ut som om du har et lite treningsstudio hjemme, det hjelper jo. Trening er viktig. Må hente meg inn og ta meg en økt snart jeg også. God klem 🙂

    2. Er mye bra man kan gjøre hjemme også bare en velger å gjøre det beste ut av situasjonen 😛

    3. Hærlig! Mange setter nok stor pris på inspo i disse tider! Heldigvis er det masse vi kan gjøre hjemme! Til min overraskelse, taklet jeg nyheten om stengte treningssentre veldig bra! Hehe! 😉 Hadde trodd jeg ble stresset over det! Det var en fin bekreftelse på at selv om ting skjer akutt, kokte det ikke over i hodet! 😉 Jeg dro rett på Xxl, kjøpte det jeg trengte! Hadde litt fra før også, så nå får jeg gjort alt jeg ønsker! Takker høyere makter for det! 😉 Er mutters alene, så uten trening hadde det blitt litt kjipt! Klem! <3

    4. Så mye bra tips. Har en manual på 15 kilo og mini strikker. Får gjort masse med det =)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg