SPISE MER GRØNT

Etter innlegget om grønnsaker, frukt og bær forrige søndag, var det flere som lurte på hvordan man kan øke inntaket av disse supre matvarene.
Her er mine tips:

– Ha oppskårede grønnsaker i kjøleskapet.
Kutt for eksempel opp gulrot, kålrot, agurk og paprika i stimler og oppbevar de i en krukke med kaldt vann eller en lufttett pose. Da har du enkel snacks tilgjengelig.

– Frys ned druer. Dette er søt og god snacks.

– Forsøk å få deg minimum en grønnsak til hvert måltid.
Det kan være agurkskiver på knekkebrødene til frokost sammen med 1 eple, en salat til lunsj, kokte grønnsaker til middagsmaten med bær og pisket krem til dessert, og en omelett med grønnsaker til kvelds.

– Lag frukt- og bæris.
For eksempel denne bananisen eller denne bærsorbeten.

– Varier med forskjellige typer grønnsaker, frukt og bær og forskjellige tilberedningsmetoder, slik at du ikke går lei.

– La grønnsaker, frukt og bær bli en naturlig del av måltidet.
Dryss bær over grøten, bruk epleskiver eller grønnsaksiver på brødskiven, bruk oppskåret frukt og grønt som mellommåltid, gjerne sammen med litt nøtter, ha alltid to knyttnever grønt til middagen og spis gjerne en fruktsalat til dessert, ha grønnsaker og dipp til kvelds.

– Server frukt- og bærsalat til dessert.

-Lag grønnkålchips.
Oppskriften finner du her.

– Drikk smoothie.
Her kan du tilsette både grønnsaker, frukt og bær og få i deg en real næringsbombe på en – to -tre.
Du finner mange oppskrifter her.

– Med blomkålpizza får du lurt inn masse grønnsaker.
Oppskrift her.

– Hjemmelaget bærgele gjør det både godt og enkelt å få i seg antioksidanter.
Her er oppskriften.
 

Bugn i frukt og grønt :grin:
Har du noen gode tips?

Kristine

14 kommentarer
    1. Nei, kroppen klarer ikke å håndtere fersk frukt og grønnsaker.. ganske kjedelig
      egentlig når du ikke husker hvordan frukt smaker ..Men sånt er livet.. ingenting man
      kan gjøre med det.

    2. Ingrid:
      Ja, det er kjempe godt! Spesielt kålroten og gulroten som er i butikken nå, de har virkelig god smak og smaker som de skal. Noen ganger har grønnsakene en tendens til å miste smaken sin, men gulrøttene nå er super gode!

      Ha en herlig mandag 🙂

    3. Madelen Skare Olsen:
      Det er viktig å prøve mange forskjellige ting, så finner man akkurat de oppskriftene man liker best selv 🙂

    4. Dette var fine tips! Nå har ikke jeg akkurat noe problem med å spise nok av dette, siden jeg er veganer og for det meste spiser raw. Min tanke er at frukt og hrønt er selv hoved-maten som utgjør måltidet, så legger jeg til det jeg trenger av frø, nøtter osv i tillegg.
      Håper dagene dine er så fine de kan være, og at du passer godt på deg selv!

    5. Skulle ønske jeg kunne også spise masse frukt og grønt i hverdagen, men
      jeg må nøye meg kanskje med en kokt potet eller litt kokt grønnsaker, men da også
      i bare små mengder. Rå frukt og grønnsaker, smoothie, bær til frokosten eller juice
      kan jeg bare glemme. Så ikke så lett å få i seg 5 om dagen.

    6. Synes ofte kokte grønnsaker blir kjedelig til middagen, så selv prøver jeg å variere hvordan jeg tilbereder dem; ovnsbakt og most er veldig godt!
      Takk for gode tips! 5 om dagen er ikke så problematisk som mange skal ha det til…

    7. Gode tips og råd! 🙂 Smart å lure inn litt mer frukt og grønt i hverdagskosten! Det har vi alle godt av! Er selv helt hekta på gulrøtter og kålrot med tortilladip. Det er bare superdigg!
      Ha en strålende søndag, Kristine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg