ÅRET SOM GIKK

Januar
Etter å ha røket muskelen i hoften i august 2010 kunne jeg endelig begynne å trene litt igjen. Nærmest et halvt år uten ordentlig trening satte sine spor på kroppen. Jeg veide ti (!)  kilo mer enn hva jeg gjorde før jeg skadet meg.  
Jeg prøvde ut BootyBuilding, fikk et godt treningsprogram og hadde et utrolig koselig møte med coach Silje Mariela.
Supermat vekket min interesse og jeg prøvde meg på blant annet spirulina og hvetegress, du kan lese mer om det her og her.

Etter å ha vært helt sykdomsfri i nærmere tre år fikk jeg en kraftig influensa og ble sengeliggende i to uker! Etter dette bestemte jeg meg for og aldri bli syk igjen, og neimen har jeg ikke være syk siden!

Februar
Jeg var og forble brunette, jeg er naturlig blond, og følte at det mørke og uheldige forfulgte meg.
Helsedirektoratet kom med nye kostråd, som jeg ikke var spesielt fan av. Jeg slang meg selvfølgelig med på debatten. Hva jeg mener kan du lese her.
Mageproblemene var verre enn noen sinne. Mye smerte og lite søvn preget disse ukene. Jeg gikk stort sett rundt med ballongmage.
Jeg fulgte Bootybuldings treningsplan så godt som mulig, med tanken på skaden i hoften.

Mars
Jeg la min elsk på restauranten Helt Rå, lese mer her. Siden har jeg vært flittig til å spise lunsj her.
Jeg lagde den beste og sunneste sjokoladekaken i min historie. Oppskriften finner du her.
Mye stemte ikke overens i livet mitt. Etter mange undersøkelser hos lege og på sykehus fikk jeg flere diagnoser. Hjerte var vanskelig. Jeg svimte av støtt og stadig, som resulterte i blåmerker både her og der. Jeg datt blant annet om i dusjen og endte med en diger og vond blåveis rundt øyet.
Med lave jernnivåer, en slapp og daff kropp og et hjerte som ikke ville spille på lag, raste kiloene på, noe som ikke gjorde godt for selvtilliten.
For første gang skrev jeg et åpnet innlegg rett fra hjerte. Du kan lese det her.

April
Etter mye prøving og feiling kom jeg frem til det perfekte brød, som jeg har bakt gjentatte ganger. Her er oppskriften.
Jeg lagde også utrolig gode og rå karamellsjokolader. Tenk at sjokolade kan være sunt! Oppskriften er her.
Helsesituasjonen min var fortsatt alt annet enn bra, selv om jeg egentlig prøvde å fortelle meg selv noe annet. Jeg svimte mye av og våknet stadig med sprengte blodkar i øyet.
Jeg følte meg i ekstremt dårlig form og skjønte at det var på tide å jobbe med selvtilliten. Lykke handler om å ha det bra på innsiden uavhengig av utsiden. Jeg skrev et innlegg om mine tanker rundt temaet.
Det ble bestemt at jeg og samboeren skulle flytte til Brussel. Jeg sa opp jobben, leiligheten, søkte skole der nede og begynte å si hade til familie og venner.

Mai
Jeg slet med fortsatt mye mageproblemer og tok gastroskopi.
Jeg fikk for alvor et stort crush til iHerb. Det siste halve året har jeg gjort noen titalls bestillinger herfra. Min iHerb-guide kan du lese her.
Vi feiret 17. mai og jeg tok et par glass vin for mye! Ølbrillene ble tatt på.
Jeg designet min egen tatovering og fikk den tatovert på håndleddet. Dette utsagnet betyr utrolig mye for meg og den dag i dag blir jeg alltid glad når jeg titter ned på kunstverket.

Det ble en tøff prøvelse da jeg overraskende ble singel. Jeg tok bruddet tung både fordi jeg mistet en person jeg var glad i, men også fordi det føltes som om fremtiden forsvant grunnet alle planene vi hadde med flyttingen til utlandet. I tillegg var omstendighetene lavmål. Å bli dumpet på en sms av en trettifire år gammel mann etter flere års forhold var vanskelig å takle. Jeg hadde ikke vært singel siden jeg var tretten år, noe som gjorde det veldig skummelt og plutselig skulle være helt alene. Dette var en psykisk tøff måned.

Juni
Jeg lagde verdens beste nøttekarameller. Disse er blitt en favoritt. Tiden strakk plutselig til nå som jeg var alene og jeg hadde flere sverigeturer og var med gode venner. Yoghurtnøtter, pepsi max og body ble selvfølgelig fast følgesvenn.
Jeg prøvde å nyte singellivet, men klarte det vel egentlig ikke!
Treningen begynte å gå litt bedre. Energien var ikke tilstede, ei heller motivasjonen. Likevel kom rutinene sakte men sikkert tilbake.
  


Juli
Jeg ble offisielt friskmeldt og innbilte meg selv og de fleste andre at nå ville livet igjen bli bra.
Dessverre fortsatte jeg å svime av. Kroppen og jeg spilte ikke på lag.
Smilet kom likevel mer og mer frem og jeg begynte å nyte livet.  
Jeg fant mye godt selskap og terapi i Kasper, min kjære hund.
De proteinfylte sjokoladene, oppskrift her, lagde jeg for første gang. Sunn og god sjokolade med helsegevinst.
Jeg tok “ferie” og skålte den inn med en sunn (alkoholfri) drink. Jeg ble huseier og brukte hele ferien på å vaske, pusse og male på mitt nye hus. Jeg flyttet ut av min lille leilighet i Bærum og bodde en måneds tid hjemme hos familien.

August
Jeg jobbet og slet fælt med vasking og oppussing av huset. Plutselig følte jeg meg veldig voksen med eget hus og stort ansvar.
I midten av måneden fikk jeg endelig nøkkelen og flytte jeg inn i huset på Skui. En ny start.
Energien begynte å komme tilbake, så vel som harryfleksingen.
Jeg var tilbake på skolebenken og gledet meg til å lære mer. Nå er jeg halvveis i en bachelorgrad i ernæring.
Jeg nøt det siste av sommeren og solskinnet. Bikinien kom på, som eneste dag i hele sommer, og jeg nøt en lat dag i solen.

September
Huset begynte å ta form.
Jeg trivdes godt med å være tilbake på skolebenken, med jobben og i nytt hus.,
Smilet begynte å komme på plass på ekte.
Energien kom snikende så vel som treningsgleden.

Oktober
Jeg var med i magasinet MAG.
Spis deg sunn var en artikkel jeg skrev for BlogIt, du kan den lese her.
Jeg kom frem til en god og sunn iskrem oppskrift. Perfekt is, oppskriften finner du her.
Kristine begynte endelig å komme tilbake. Jeg hadde levd som en robot de siste månedene og nå begynte jeg å komme ut av boblen. Jeg trivdes og begynte å finne meg selv.

November
Jeg var med i bladet FitLiving.
For første gang prøvde jeg meg på sjokoladekake med bønner i og det ble fantastisk godt. Oppskriften finner du her.
Når jeg minst ventet og ønsket det, kom drømmemannen forbi og jeg ble slått med storm.
Julebaksten begynte så vidt og jeg bestemte meg for å komme frem til syv sunne slag.
Treningen gikk bra og jeg bestemte meg for at magerutene skulle frem før jul.


Desember
Den første uken gikk med til ni-lesing av eksamen. I og med at verken psyken eller kroppen var helt på topp tidligere i året hadde jeg så å si ikke åpnet skolebøkene.
Jeg hadde det bra.
Energien og humøret var tilbake.

Smilet var ekte.
Kristine er tilbake.
Jeg løp to mil på rekord tid. 20 km på 1 time og 46 minutter.
Favorittkaramellene ble laget for første gang og siden det har jeg laget disse elleve ganger. Oppskriften finner du her.
Disse er ufattelig gode.
Det var ekstremt mye sosiale settinger. Det ene julebordet etter det andre, samt julegløgg, juleverksted, marsipanverksted, osv. Denne måneden bestod stort sett av kos, i tillegg til jobb.
Etter mye grubling la jeg six-pack-målet på hyllen to uker etter at jeg hadde satt målet. Jeg ønsket rett og slett ikke å være ekstrem i en den ene måneden i året hvor det er mest mulig sosialt og mat inkludert. Det var også mer fristende å vente til januar, da jeg skulle få en hjelpende hånd i prosjektet.
Jeg tok seks dager totalt fri fra jobb, skole, mas og stress. Dagene ble brukt til mat, mye mat, hvile, sofasliten, kjærestekos og hygge med familien.
Helsen, både psykisk og fysisk var tilbake på mitt spor.

Året som har gått har vært et turbulent år.
Jeg har lært enormt mye.
Viktigst av alt; jeg har funnet meg selv. For første gang på ti år (siden spiseforstyrrelsen) står jeg på egene ben, vet hvem jeg er og hva jeg vil.
Nå ser jeg frem til å legge 2011 bak meg og gå inn i et nytt, spennende og herlig 2012 :grin:
Dette blir mitt år!

Kristine ♥

65 kommentarer
    1. Leser gjennom gamle poster.. Og wow, så mykje du opplevde i 2011! Både negativt og posetivt, og syns du er utrulig sterk 🙂 Ett forbilde!

    2. Spirulina smoothie som du må prøv:) mango og eplejuice/melk og spirulina pulver!:) kjempegodt:)
      Ellers så er det en til 🙂 Annanas og eplejuice/melk og kokos og spirulina pulver!:) sunt og godt:)

    3. Eva:
      Men ingen av disse er rene proteinkilder.
      I bønner og melk er det mer karbohydrater enn proteiner. I egg er det mer fett enn proteiner!

    4. Tonje Elise:
      Hjertelig takk for en fantastisk kommentar Tonje Elise. Tusen takk 🙂 Nå varmet du mitt hjerte.
      En legger ned en del tid på bloggen. Noen ganger er det vanskelig å vite hvor mye man skal si og hvor grensen går. Slike kommentarer gjør det verdt hvert eneste sekund!
      Jeg tror ikke bare det er kjæresten som er heldig. Han er virkelig snill helt inn i leveren! Vi er heldige begge to 🙂
      Håper du fortsetter å følge med å at du får et supert 2012 🙂

    5. Kamillas treningsblogg:
      Takk Kamilla.
      Jeg prøver å ha en positiv tankegang. Noen ganger er det vanskelig, andre ganger går det av seg selv 🙂
      Håper du får et supert 2012. Det fortjener du!

    6. LisbethS.:
      Takk for det Lisbeth.
      Jeg har skrevet to innlegg om supermaten. Om du trykker på linkene under januar får du opp disse. Jeg bruker ingen ting av dette nå, fordi jeg fikk så innmari vondt i magen av det. Dessuten er jeg veldig på at ting skal være ordentlig studert og ha godt grunnlag for at jeg skal gå på nye kosttilskudd. Supermat er dårlig dokumentert og det finnes ingen langtidsstudier på dette!

    7. hegerebecca:
      En vokser av motgang.
      Håper motgangen fra 2011 er over og at du går inn i noe langt bedre.
      Ha et riktig godt 2012 🙂

    8. Anonym:
      Jeg fikk spiseforstyrrelse som elleveåring. Jeg slet med alvorlig anoreksi i to ?tre år og slet så med overspising en periode. Jeg var syk i nesten fem år.
      Hvordan jeg ble frisk er jeg faktisk ikke helt sikker på. Jeg knakk sammen da jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få barn og begynte gradvis å spise igjen. Deretter var det en real berg og dal bane med mye underspising og overtrening for så å gå på endeløse spisekick med verdens verste samvittighet og selvskading. Jeg kan takke min mor for at jeg er i live den dag i dag. Hun støtte meg og var alltid ved min side.
      Jeg vil anbefale deg å få profesjonell hjelp. Disse menneskene vet hvordan man skal gå frem og hvordan en best mulig hjelper.
      Lykke til <3

    9. Guro:
      Hjertelig takk for det Guro.
      Kjæresten er verdens snilleste. Jeg tror helt klart han vil sørge for at dette året blir fantastisk 🙂
      Håper ditt blir like bra!

    10. Vibece:
      Takk for det Vibece.
      Jeg tror det alltid kommer noe godt ut av vanskelige perioder. Jeg har helt klart trengt det siste året, for ejg har lært enormt mye.
      Håper du får et fantastisk år 🙂

    11. løpeguri:
      Hjertelig takk for gode ord 🙂

      Jeg hadde anoreksi.
      På veien til å bli frisk slet jeg mye med overspising, men jeg kastet aldri opp slik at jeg stiller ikke i kategorien bulemiker…usikker på hvilken kategori jeg var i dag.
      Og, ja, jeg har også vært selskader.
      En tøff fortid som jeg har lært enormt mye av i etterkant. Den har gjort meg til den jeg er i dag 🙂

      Ha et riktig godt år selv 🙂

    12. Amalie:
      Jeg tror ikke det er lovlig i og med at bladet koster penger.
      Om du sender meg en mail på [email protected] så kan jeg skanne over artikkelen til deg 🙂

      Takk for det.
      Håper du får et strålende år 🙂

    13. har utrolig lyst å lese artikkelen fra fitliving, men kunne ikke få tak i bladet. derfor hadde jeg satt stor pris på om du ville poste et innlegg der all tekst går an å lese? 🙂
      ønsker deg et fantastisk 2012, og håper du vil fortsette å være den fantastiske personen og inspirasjonen du er: D

    14. Jeg kommer i så godt humør av å lese den positive bloggen din!
      Men noen spørsmål har jeg:
      Hva slags spiseforstyrrelse har du hatt? Og: Har du vært selvskader? (synes jeg ser noen arr på håndleddet).
      Godt nytt år ønskes deg, gleder meg til å følge deg videre i 2012.

    15. Så utrolig artig innlegg Kristine 🙂 Godt å se at du har funnet deg selv igjen etter en litt tøff start på året 🙂 Ser ut som en flott samboer du har funnet deg også. Ønsker deg et skikkelig godt nytt år, og måtte 2012 bringe mange gode dager og minner 🙂

    16. Et godt å reflektert innlegg. Synes du virker som en nydelig person. Etter å ha blitt dumpet på sms må du le deg bort fra det forholdet. Hvilken mann med respekt for seg selv gjør slikt? 2012 blir ditt år. Få kjæresten til å sørge for det 😉

    17. Hei Kristine. Jeg lurte bare på hvor lenge du hadde spiseforstyrrelse og hvordan du
      ble frisk? Trenge gode råd..Håper det er greit at jeg spør.. Like bloggen din veldig godt. Stå på til neste år!:)

    18. kjempebra innlegg 🙂 Føler mitt 2011 har vært ganske likt som ditt på mange måter 🙂 Mye motgang og sykdom men med en veldig bra avslutning 🙂 Ønsker deg godt nyttår! 🙂 2012 skal bli et kjempebra år 🙂

    19. Så fint med ett samendrag av året, da jeg ikke begynte å lese bloggen din før ut på høsten en gang. Veldig mye jeg ikke har fått med meg, men jeg vil si det er bra du føler ting går bedre og at du er en stor motivasjon for meg som bor på hybel. Du gjør det lettere å ikke spise masse typisk hybelmat og holder treningsmotivasjonen gående! 🙂 Kan du ikke skrive et nytt innlegg om denne supermaten, om du fortsatt bruker noe av det, og si hva du synes? Godt nytt år til deg!

    20. For noen opp-og nedturer, dette må du ha blitt utrolig sterk av 🙂
      Du er så positiv på bloggen, og en kjempeinspirasjon. Det blir kjempegøy å følge deg i 2012 😀
      Godt nyttår, håper du får en nydelig kveld 🙂

    21. Ønsker deg et fantastisk nytt år! Du er en tøff, sterk og flott jente 🙂 Og såååå koselig at du har funnet deg en kjekk mann 🙂 Klem

    22. Np ble øynene mine tårevåte her jeg sitter! Håper 2012 blir ett fantastisk år for deg 🙂

    23. Du er en utrolig, utrolig stor inspirasjonskilde for meg, spesielt når det kommer til kosthold og trening. Jeg vet at det er en klisje, men jeg har bestemt meg for at 2012 skal bli det året hvor jeg faktisk tar tak i problemene mine. Etter å ha kommet over spisefortyrrelsene jeg hadde i vår, ved hjelp av min familie, la jeg på meg 10 kg, og 4 av disse skal av igjen, i tillegg til at jeg ønsker å få mer definerte muskler.

    24. Høres ut som du har hatt et tøft år! Ønsker deg all lykke videre i 2012! Elsker bloggen din, du er virkelig en stor inspirasjon for mange! Stå på videre 😀

    25. Det er litt rart, jeg har fulgt bloggen din fast i litt over 2år nå, og har aldri lagt igjen en kommentar før… Har hatt litt skrekk for å skrive på nett, men har bestemt meg for å prøve å bli flinkere 🙂 Du virker som en utrolig flott, fornuftig og intelligent jente, Kristine! Du motiverer og inspirerer veldig mange mennesker, inkludert meg selv =) Smilet ditt har i hvertfall gjort tunge dager bedre for meg, og selv om det sikkert er litt skummelt å skulle utlevere seg for så mange ukjente mennesker så skal du vite at du gjør en stor forskjell for veldig mange ved å være akkurat den du er! <3 Kjæresten din er veldig heldig mann 😉
      Håper dette året blir DITT år og at du får en fin feiring! Du fortjener det virkelig. =D Klem fra en litt sjenert jente på 19år. 😉

    26. En positiv ting med kortproduksjon er at man kan mette flere mager på et mindre område enn med kjøttproduksjon.. Med tanke på at det er et problem hvordan vi skal klare å mette verdens befolkning i fremtiden er det et poeng å ta med seg inn i diskusjonen rundt hvor mye kjøtt man burde spise.. Men det finnes jo andre proteinkilder enn kjøtt: Bønner, egg, melkeprodukter, osv.

    27. Så utrolig sterk du har vært, fortsett slik du gjør nå for det ser ut til å virke på deg 🙂 Du motiverer alle oss blogglesere daglig, gleder meg til du gir ut kokebok!!
      Håper 2012 blir et fantastisk år for deg!! Kjempegodt nytt år 🙂

    28. Det har vært så fint å følge deg gjennom hele 2011 og jeg gleder meg til å følge deg videre! Du er en fantastisk inspirasjon på så mange måter, og putter alltid et smil på min munn i alel fall 🙂 Ønsker det et fantastisk nytt år!

    29. For et år du har hatt, Kristine!!
      Jeg har fulgt bloggen din i ca.halvannet år (tror jeg) og du inspirerer, gleder og skriver en blogg jeg er innom flere ganger daglig.
      Gjennom bloggen din finner jeg motivasjon til trening og sunt kosthold.
      Det er ofte med et smil om munnen jeg leser bloggen din.
      Jeg har jo skjønt, siden jeg leser bloggen daglig, at det har vært et tøft år.
      Men likevel har jeg ikke skjønt HVOR vanskelig det har vært. Så til tross for store utfordringer har du klart å holde en positiv tone på bloggen. Imponerende!!
      Stor klem fra fast leser

    30. Har fulgt deg hele året, og blir så absolutt med inn i neste 🙂 godt å se at du har det bra!!:)

    31. For et herlig bilde på slutten. Du ser lykkelig ut og stråler. Håper du har funnet deg en snill mann denne gangen, du forjtner det beste 🙂

    32. Hvordan fungerte boodybuilding for deg? Vil du anbefale det?
      Har fulgt deg lenge og håper å få følge deg enda legnere! Du må ikke slutte å blogge!
      Du er en sterk og fantastisk jente!

    33. Takk for alt du har delt med oss lesere i året som har gått. Er en stor motivasjon å følge deg når du deler både oppturer og nedturer med oss. Takk for all inspirasjon!! Ønsker deg alt godt i året som kommer, og gleder meg til å følge deg i tiden fremover 🙂 Nyt kvelden og kos deg masse!!

    34. For et flott innlegg med oppsummeringen av dette året. Jeg håper 2012 blir et veldig fint år for deg, for det fortjener du. Jeg gleder meg til starten på et nytt år og hardkjør fremover 😀 Det kjennes så godt. Ha en super nyttårsaften og kos deg! Gratulerer så mye med kjæreste <3

    35. Du er rett og slett fantastisk Kristine. Etter alt du har opplevd har du en herlig innstilling til livet. Håper året blir ditt år 🙂

    36. Ååå, du er herlig altså! 😀 Jeg skal fortsette å følge bloggen din i hele 2012 😀
      DU er en utrolig stor inspirasjon Kristine 🙂
      Godklem fra Henriette!

    37. Du er ei kjempesterk jente!!! Jeg har fulgt bloggen din veldig lenge nå, og du er den bloggen jeg bare MÅ innom hver eneste dag!:) Du er en kjempestor inspirasjon, og jeg er veldig glad for at du har det bra nå 🙂

    38. Du er virkelig en sterk jente Kristine! Syntes det er så flott at du deler både oppturer og nedturer med oss lesere, du er en inspirasjon for mange! Du får ha en flott nyttårsfeiring ikveld og ikke minst ett godt nytt år! Jeg vil følge deg videre i 2012 🙂

    39. Så flink du er som har kommet deg gjennom dette, og endelig klart å finne deg selv! Du er ei sterk jente og vil oppnå mye i fremtiden, ta vare på deg selv 🙂 Ønsker deg ett godt nyttår! Så krysser vi fingrene for at det blir ett mye mindre turbulent år 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg