BRØD TIL FROKOST

I dag vil jeg slå et lite slag for brødskiven og brød til frokost. Brød har fått et ufortjent dårlig rykte. Hvem har vel ikke hørt at utsagnet ‘jeg blir feit av brød’?. Vel det er ikke sant. Det en legger på seg av og som gjør at en blir tykk, er for mye kalorier. Ikke det faktum at man spiser brød. Brød kan absolutt være en del av et sunt kosthold. Spis brød til frokost. Det gjorde jeg i dag!

Når det gjelder brød, vil jeg anbefale å velge brødvarianter som er grove. Surdeigsvarianter er også et godt alternativ. De med mageproblematikk, kan også oppleve at varianter laget med spelt eller brød som er glutenfrie er bedre for magen. Når du så har funnet et brød som smaker godt og som inneholder grove kornprodukter, vil jeg si noen ord om pålegg. Brød i seg selv er en karbohydratkilde. Derfor er det smart å kombinere brødskivene med proteinrikt pålegg. Og gjerne også en god fettkilde.

Proteinrikt pålegg kan være markell i tomat, egg, rene skinkeprodukter, cottage cheese, ost, røklaks, reker, tunfisk, roastbiff, mager leverpostei, sardiner og annet godt. Gode ksempler på gode fettkilder på brødskiven er egg, makrell i tomat, fet fisk, avokado, naturlig majones, ekte meierismør og pesto. Pynt også gjerne med litt grønnsaker som tomat, paprika, salatblader eller agurk.

Vil du bake brød eller rundstykker selv er et par av mine favoritt oppskrifter
⋄ Lavkarbobrød
⋄ Saftig glutenfritt brød
⋄ Proteinrike polarbrød
⋄ Havrebrød med gulrot, kan lages uten gulrot også.
⋄ Enkle proteinrike rundstykker
⋄ Frukt og nøtterundstykker
⋄ Spelt- og havrerundstykker
⋄ Enkle proteinrike rundstykker

Velger du et grovt brød med proteinrikt pålegg har du et sunt og godt måltid, som metter bra og gir deg stabilt blodsukker slik at du holder bedre på konsentrasjonen, energien og opplever mindre søtsug. På mine skiver i dag har jeg smørst, agurk, stekte egg, kokt skinke, cottage cheese, tomat, paprika, salt og pepper. I tillegg har jeg servert skivene med bringebær og druer, og selvfølgelig en kopp kaffe.

Så ikke vær redd for brød til frokost, eller noen andre måltider for den saks skyld. Spis brød med den beste samvittighet!

 

Kristine ♥

7 kommentarer
    1. Beate
      Absolutt. Fiber får de fleste av oss alt for lite av! Og, ja. Nybakt brød er jo magisk godt. Spesielt når det er varmt!
      Takk. God klem og god helg 3

    2. Sååå sant det du sier! Grovt bröd er en fin måte å få i seg fiber også, som mange får i seg alt for lite av! Nybakt bröd med proteinrikt pålegg er bare…eeelsk! Stor helge klem til deg favoritten! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg