UKESMENY – SUNN, ENKEL OG GOD MAT

Normalt bruker jeg alltid noen minutter på søndagene for å planlegge den kommende uken. Stort sett planlegger jeg også den kommende ukesmenyen. Hverdagen går fort. Har jeg en plan og en ukesmeny bestående av sunn, enkel og god mat, klarer jeg også å spise sunt gjennom uken. I tillegg til å planlegge ukesmeny, pleier jeg også å skrive handleliste, gjøre en storhandling i uken og så følge handlelisten når jeg er på butikken. Da sparer jeg både tid og penger! Ikke minst, får kroppen påfyll av næringsrik mat!

Jeg er fortsatt ikke veldig oppegående etter operasjonen og har ikke begynt å lage noe særlig mat enda. I dag har jeg et håp om å forsøke meg en liten tur på kjøkkenet. Jeg gleder meg! For å inspirere både meg selv og dere, har jeg satt sammen en ukesmeny med sunn, enkel og god mat. De fleste av disse oppskriftene tar bare knappe 15 minutter å lage! Og det er knall god mat som vil falle i smak hos både liten og stor. Håper du finner noe glede i menyen. 

⋄ Mandag – Vegetar quesadilla
Start uken med litt luksus. Denne vegetarvarianten av quesadillas er alt annet enn en kjedelig vegetarmiddag. Her er det masse smak og masse næring.  Og det tar under et kvarter fra du starter å lage middagen til du sitter og spiser.

⋄ Tirsdag – Baligryte med laks
En mild og kremet gryte med smak av karri, laks og ananas. Du kan servere baligryten med en frisk salat, kokt ris, quinoa, nudler eller godt brød. Her har jeg servert den med ostegratinert polarbrød.

⋄ Onsdag – Havrepizza
Lillelørdag feires med en enke og god havrepizza. Denne bunnen lager du uten heving og venting. Som topping har jeg brukt hvitt fyll, men du kan bruke det du liker og har tilgjengelig. Ikke glem at rester passer ypperlig som pizzafyll. Har du for eksempel rester etter vegetar quesadilla, skinkerester eller annet godt i kjøleskapet, ha det på pizzaen!

⋄ Torsdag – Fullkornspasta med kylling
En skikkelig god pastarett på knappe femten minutter. Fullkornspasta med kylling er en rett jeg har laget flere ganger, og den faller alltid i smak.

  ⋄ Fredag – Ovnsbakt alt – i – ett -tacokylling
Tacofredag og da hører taco med. I denne ovnsbakte alt – i  – ett tacokyllingmiddagen, legger du bare ingrediensene utover en bakeplate, så steker maten seg selv i ovnen mens du kan gjøre noe helt annet!

⋄ Lørdag – Sunn og enkel lasagne
En jukselasagne hvor jeg har brukt lomper som lasagneplater og laget en crème fraîchebasert hvit saus. Det gir en enkel lasagne, men som likevel smaker skikkelig godt!

⋄ Søndag – Kyllingkarbonader med sennepssaus
Saftige kyllingkarbonader servert med en kremet sennepssaus har en litt luksusfølelse over seg. Nok en middag som tar omtrent femten minutter fra start til slutt, men som er full av smak. Jeg har servert kokte poteter til denne middagen. Potetmos, ris, mos av blomkål eller ovnsbakte rotgrønnsaker, vil også passe ypperlig til. 

⋄ Ukens frokost og lunsj – Knall gode frø knekkebrød
Hjemmelaget frø knekkebrød er jo så enkelt og godt. Her har jeg valgt å bløtlegge frøene, men det er ikke nødvendig. Lager du en stor porsjon, kan du oppbevare knekkebrødene en måneds tid. Perfekt i matpakken, eller til frokost og lunsj.

⋄ Ukens kake – Dobbel banansjokoladebrød
Dobbel sjokolade blir jo aldri feil! Dobbel sjokoladebananbrød er en skikkelig saftig sjokoladebanankake laget i brødform med sjokoladebiter, som er toppet med deilig sjokoladeglasur. Kaken er veldig enkel, du moser bare alle ingrediensene til kaken sammen i en bolle. Kaken inneholder også godt med proteiner og fiber, og den er sukkerfri og mettende. Supergod og super sunn med andre ord!

 

Kristine  ♥

6 kommentarer

Siste innlegg