Da er helgen her! Jippi Jeg våknet full av energi og super gira. Det er trossalt første frihelg på en stund. Jeg er så utrolig klar for helg akkurat nå! Har dere noen spennende planer?
Det ble en kjapp økt på forside ben før jobb. Jeg skulle egentlig hatt bryst også, men det rakk jeg ikke. – Knebøy 4 sett * 8 -11 repetisjoner – Bulgarsk utfall 3 sett * 9 -10 repetisjoner – Benpress 4 sett * 6 -8 repetisjoner – Leg ex 2 sett * 10 -12 repetisjoner
En kjapp og god økt. Det er ikke mer enn 25 -30 minutter som skal til.
Etter trening ble det en rask frokost før jeg løp av gårde på jobb. Sjokoladepannekaker med sjokoladekrem, en skive og et eple.
Jeg brukte SuperRug og smurte den med pesto, før jeg hadde over lettere jarlsbergost og litt paprika.
Sjokoladepannekakene laget jeg av 2 egg, 2 ss kokosmel, 2 ss mocca-protein, 4 dråper stevia sjokolade, 2 ss cottage cheese og 1/2 ts fiberhusk. Alt mikses sammen i en bolle før du steker pannekaker på middels varme i en panne. Jeg brukte litt kokosolje i pannen.
Sjokoladekremen laget jeg av kesam som jeg blandet med cottage cheese, 1 ss kakaopulver og 1 ss sukrinmelis. Jeg toppet det hele med noen salte cashewnøtter. Salt, søtt og sjokolade. Mmmmm?. Den beste frokosten jeg har spist på lenge.
Jeg ble ikke helt mett og måtte finne noe raskt som jeg kunne ta med meg på vei til jobb. Speltlomper! Genial take-away mat som man kan fylle med det meste. Jeg smurte lompene med litt peanøttsmør og hadde i noen skiver med brunost før jeg hadde de et halvt minutt i mikroen. Brunosten og peanøttsmøret smelter. Farlig godt! Da koste jeg meg med varme lomper på vei til jobb.
Nå er jeg akkurat ferdig jobbet. Jeg tar turen hjem til familien og kose meg med min kjære mor i kveld. I morgen skal vi på harry-tur sammen. Riktig god helg
Vi nærmer oss helgen med stormskritt. Det føles utrolig godt. Jeg har nemlig fri denne helgen På grunn av skole og jobb har jeg kun en frihelg i måneden. Denne helgen skal derfor nytes til det fulle.
Det første jeg gjorde i morges var å hente en pakke fra MyRevolution. Jeg rakk ikke hente den i går, dermed gledet jeg meg hele natten.
Pakken inneholdt – MuskelBrownie i forskjellige smaker Bare navnet får meg til å bli sulten. – Sukrin+ Ut med sukker inn med sukrin+! Denne versjonen har ikke den kalde ettersmaken som vanlig sukrin. – BetterBodies topp Selvfølgelig i fargen råååsa. – FitnessStar treningsbukse Med rosa detaljer.
Da dro jeg avgårde til Elixia i splitter ny treningstopp (akk, ja, jeg vet jeg ser ut som en freak på bildet) og en god dose motivasjon. Jeg kjørte rygg og bakside ben. – Markløft 4 sett * 7 -10 repetisjoner – Sittende roing 3 sett * 7 -9 repetisjoner – Glute bride 3 sett * 11 -12 repetisjoner – Stående roing i smith maskinen 4 sett * 7 -10 repetisjoner – Lår curl 3 sett * 8 -9 repetisjoner supersett med – Lårculr på ball 3 sett * 15 repetisjoner – Nedtrekk 3 sett * 9 -10 repetisjoner
En av favoritt øvelsene mine for rygg: Stående roing i smith-maskinen. Det er riktig nok ikke meg på denne filmen, men her kan du se en utførelse av øvelsen.
Etter trening laget jeg kyllingkjøttboller og søtpotetmos. Det var utrolig godt. Jeg håper at maten skulle vokse mens jeg spiste. Kyllingkjøttbollene og søtpotetmosen serverte jeg med pesto og en salat av cherrytomat, spinat og ovnsbakt paprika.
Søtpotetmosen laget jeg ved å dele to søtpoteter i to og koke dem møre. Mine poteter kokte i 20 minutter, dette vil variere avhengig av størrelsen. Ta av skalle og mos dem så med en stavmikser. Jeg hadde i en dæsj kesam og et hvitløksfedd og kjørte på med stavmikseren til alt var godt blandet.
Kyllingbollene….eller heter det kyllingkjøttboller? Jeg ble usikker nå. Uansett, kyllingbollene eller kyllingkjøttbollene, du får velge selv laget jeg av to kyllingfileter som jeg hakket fint. Deretter hadde jeg de i en bolle sammen med et egg, bittlitt fiberhusk og finhakket hvitløk og chili. Stavmikseren mikset alt sammen til en jevn masse. Jeg hadde så i en halv hakket rødløk som jeg blandet inn med en skje. Bollene formet jeg med hendene og la på en bakeplate. Stek i ovnen på 200 grader i 20 -25 minutter.
Nå har jeg akkurat kost meg med et mellommåltid. Du husker kanskje at jeg hadde som mål forrige uke å legge inn et ekstra mellommåltid eller snackmåltid. Det har jeg klart og jeg holder det fortsatt. Mango, druer og plommer med en kopp kanel-kakao og pisket fløte.
Kanel-kakaoen laget jeg av 3 dl melk som jeg varmet opp i en kjele sammen med 2 ss kakaopulver, 1 ts kanel, 1 scoop mocca-proteinog en liten dæsj vaniljepulver. Pass på å røre jevnlig slik at melken ikke svir seg. Når det begynner å ryke av kjelen helte jeg kakaoen over i glasset. Jeg prøvde meg på lett dessert fløte på toppen. Smaken var god, men konsistensen ble ikke så bra. Du kan kanskje se det på bildet at kremen ble veldig bløt. Det gikk ikke å piske kremen stivere. Smaken var veldig god og det er viktigst.
Jeg ble ikke mett etter gårsdagens kveldsmat og ville ha noe raskt til etter rett. Resultatet ble nok en mikro-kake. Denne mikro-kaketrenden er kommet for å bli. Genialt med sunn kake på under tre minutter!
Jeg har allerede delt denne på instagram, @dedicationkristine , men jeg vil dele den med dere også. Den ble så godt, og ikke minst var den utrolig enkel å lage.
Lillelørdag og ukens morsomste økt. Onsdag på sitt beste Jeg rett og slett elsker å trene biceps og triceps! Det er nok fordi jeg får veldig lett “pump” i disse musklene og dermed føler meg både større og sterkere. Jeg la til et par mage øvelser også på dagens styrkeøkt. Dermed ble det mage og armer. I dag fikk jeg en kommentar av en mann om at jeg så stor ut. Lille meg! Med rosa singlet (med det mest harry sitatet!!) og lilla bukse. Jeg viste egentlig ikke hva jeg skulle svare. Ei heller om det var ment positivt eller negativt. ‘Takk for det’, sa jeg, ‘jeg har i hvert fall en drøm om å bli stor’, før jeg smilte pent, satte på meg øreklokkene og fortsatte med treningen. Det er ganske morsomt akkurat det der. På trening, når jeg er opp “pumpet”, føler jeg meg ganske stor som i form av mye muskler. Med klær der i mot, føler jeg meg ganske liten. Det er ganske stor forskjell på trenings-Kristine og hverdags-Kristine. Uansett, jeg fyller meg selv fra topp til tå akkurat slik jeg er. Det gjør forøvrig du også ♥ Vi har selvfølgelig alle forbedringspotensiale, ingen blir noen gang perfekte. Man må likevel kunne stå på sitt og være seg selv for den man er akkurat i dag. Det er jo faktisk ingen som er deg bedre enn akkurat deg selv. Du er et unikt vesen.
Dagens økt så slik ut. – Triceps pushdown 4 sett * 8 -12 repetisjoner supersett med – Biceps curl på stang 4 sett * 10 -12 repetisjoner – Hengende benhev 3 sett * 15 supersett med – Situps på BOSU-ball med vekt på brystet 3 sett * 10 -12 repetisjoner – Franskpress 3 sett * 9 -11 repetisjoner supersett med – Dips på benk 3 sett * 15 repetisjoner – Hammercurl med manualer 2 sett * 12 repetisjoner
Jeg hadde litt dårlig tid, derfor måtte jeg sette sammen øvelsene og gjøre flere supersett. Da sparer man plutselig mye tid. En god økt med masse pump!
Til middag laget jeg lasagne. Jeg oppdaget til min store skuffelse av at vi verken hadde potet eller lasagneplater. Valget falt derfor på squash isteden for plater. Det fungerer veldig bra og blir minst like godt. Mmmm….
Til en sulten Kristine stekte jeg 1 pakke karbonadedeig. Opp i pannen hadde jeg finhakket chili og hvitløk. Jeg hadde også i litt løk og godt med krydder. Oregano, cummin og paprika. Deretter hadde jeg i 1 boks hakkede tomater og 2 ss tomatpure. Jeg lot det hele surre mens jeg brukte en ostehøvel til å skjære strimler av 1 squash. Legg karbonadedeigblandingen i bunnen av en form, jeg brukte en rund kakeform, og ha over squashstrimler. Ha så over mer karbonadedeig og et lag til med squash. Legg et siste lag med karbonadedeig før du topper med ost. Jeg brukte lettere jarlsbergost og et dryss parmesan. Stek på 225 grader i 15 minutter. Nyt.
Til lasagnen serverte hadde jeg en enkel salat av paprika, lollo salat og cherrytomat. Jeg synes det er veldig godt med noe frisk ved siden av. Dessuten ser det mye bedre ut med litt farger. Vi spiser også med øynene vet dere.
Nå har jeg sunket ned i sofaen med Costume, en pimpet proteinkaffe og litt snacks. Dette er en kost- og treningsblogg. Naturlig nok er det noe jeg har stor interesse av og som opptar mye av livet mitt. Likevel vil jeg poengtere at jeg gjør langt mer i hverdagen enn å kun stå på kjøkkenet eller være på trening. Som et helt vanlig menneske elsker jeg å være med venner, gå på kino, slappe av, se på TV, være med familie, studerer, jobber, tulle og tøyse, osv. En av de tingene jeg virkelig liker i hverdagen, er å sette meg ned med et blad og koble helt ut. Tro det eller ei, men jeg interesserer meg også for mote!
Denne pimpede proteinkaffen laget jeg av 30 g mocca-proteinsom jeg blandet med 0,5 dl vann. Dette gjør jeg i glasset ved å røre rundt med en skje. Deretter hadde jeg over 4 dråper stevia sjokoladeog en kopp svart kaffe. Jeg varmet opp 1 dl varm soya melk, jeg synes soya melken er bedre når melken skal skummes enn lett melk, i mikroen og skummet den så med en melkeskummer. Melkeskummet er så godt! På toppen har jeg Hershey’s sukkerfrie sjokoladesaus. En riktig hjerte kaffe. Vi får aldri nok kjærlighet.
Plommer, riktig nok ikke så gode som de norske, grønne druer, pekannøtter, pistasjnøtter og tørket frukt. Nå skal jeg kose meg! Nyt kvelden
Etter trening dro jeg innom helsekosten, Kinsarvik. Jeg finner alltid noe nytt og spennende der. I dag ble det organiske mais kaker, jeg har prøvd samme versjon i riskaker, og sjokoladde søtet med stevia med 30 % mindre fett i smaken mørk sjokolade med vaniljefyll og melkesjokolade med pistasjfyll.
Jeg hadde en kjempe god økt på ben tidligere i dag. Jeg trente tidlig på morgenen, da før frokost, og energien var på topp. Når jeg trener på morgenen før jeg har spist, tar jeg alltid BCAAførst for å gi et boost i proteinsyntesen.
Dagens styrkeøkt så slik ut: – Dype nebøy 5 sett * 5 -10 repetisjoner – Utfall 3 sett * 8 -12 repetisjoner – Markløft 4 sett * 8 -10 repetisjoner – Leg ex 4 sett * 8 -10 repetisjoner – Et bens benpress 2 sett * 12 repetisjoner
Jeg må skryte litt av meg selv. I dag tok jeg nemlig endelig knebøy med egen kroppsvekt. Altså at jeg har på like mye vekt på stangen som det jeg veier. Det ble 5 repetisjoner. Eller, egentlig 4. På repetisjon nummer 5 måtte jeg få litt hjelp av PØ. Likevel er det veldig gøy at jeg endelig har kommet meg opp til tunge, dype knebøy med egen kroppsvekt. Jeg er små stolt! Jeg er langt fra super sterk, men styrken kommer seg sakte men sikkert. Fremgang er absolutt nøkkelen til motivasjon.
Som lunsj nummer to, før jobben-mat, laget jeg en god proteingrøt. Det er grøtens dag i dag. For 23 gang feires den her i Norge. Nå spiser jeg så og si grøt hver eneste dag, men jeg måtte likevel slå til med en god grøtbolle.
Jeg lagde havregrøt på vanlig måte og blandet i 1 scoop mocca-protein og et par dråper stevia sjokolade når grøten var ferdig kokt. Min grøt går oftest i mikroen. 2 dl havregryn og 4 dl vann i en stor bolle, inn i mikroen på full guffe i 4 minutter. Over grøten har jeg en blanding av cottage cheese og kesam. Jeg toppet det hele med kiwi, frosne bringebær og valnøtter. Ved siden har jeg corn cakes, disse måtte jo testes, med smørost i skinkesmak, spekeskinke og cherrytomater. En appelsin måtte jeg også ha. De er blitt så gode nå.
Ha en riktig fin tirsdag videre Jeg er på jobb i dag også. I morgenkveld har jeg endelig fri.
Jeg har hatt en fresh og deilig start på uken. Hva med deg? Energien fortsetter å være på topp, noe jeg så absolutt ikke klager over.
Dagens lunsj ble deilig ovnsbakt laks. Jeg er så glad i og ovnsbake. Resultatet blir alltid bra, smakfullt og saftig, samtidig som maten lager seg selv mens du kan gjøre noe helt annet.
Jeg hadde rotgrønnsaker i en form. Gulrot, kålrabi, rødløk og soltrøket tomat. Ringlet over litt olje før jeg krydret med rosmarin, hvitløk og pepper. Laksefilet la jeg oppå grønnsakene. Inn i ovnen på 180 grader i 25 minutter. Laksen min var frossen. Har du fersk laks, vil jeg korte ned steketiden med 5 -10 minutter. Jeg serverte med kokt potet, sitron og en dæsj kesam. Godt og enkelt. Jeg har skikkelig sansen for kokte poteter. Spesielt med kesam og sitronsaft. En ny favoritt som det går mye i om dagen.
Det ble en styrkeøkt på rygg og bryst i ettermiddag. To økter på en dag, det er ikke dårlig. *klapp på skulderen* – Nedtrekk 4 sett * 8 -10 repetisjoner – Enarms roing med 3 sett * 9 repetisjoner – Benkpress 4 sett * 7 -9 repetisjoner – Stående roing 3 sett * 9 -12 repetisjoner super sett med – Pushups 3 sett * 15 repetisjoner – Pec deck 3 sett * 12 -15 repetisjoner – Face pull 3 sett * 14 -16 repetisjoner super sett med – Sittende roing 3 sett * 15 -16 repetisjoner
Før trening ladet jeg opp med en liten pre-workout dessert. Uten mat og drikke, duger denne frøkna ikke. Jeg merker utrolig stor forskjell på treningsøktene hva jeg har spist og hvor lenge det er siden jeg har spist. Treningsutbyttet er desidert best om jeg trener en times tid etter et snacks-måltid bestående av karbohydrater, fett og proteiner. Eventuelt også om jeg trener tidlig på tom mage. Jeg har overraskende bra energi på morgenkvisten.
RIskaker med brunost og syltetøy, riskake peanøttkrem (kesam blandet med peanøttsmør), banan og kanel, knekkebrød med skyr og syltetøy, plomme og en grapefrukt.
Ha en fortsatt fin mandag Jeg koser meg på jobb frem til halv elleve. Ønsker deg en strålende uke videre.
Hei og hopp en herlig mandags morgen Jeg startet uken på best mulig måte, med en deilig runde morgenkardio Det ble 30 minutters gange i høstværet. En ordentlig kick start på uken hvor jeg fikk vekket kroppen til livet.
En morgentur er desidert den beste starten på dagen. En god kopp kaffe og en scoop BCAA, så er jeg klar. Med god musikk i ørene, sang jeg med på veien. Tankene kobler ut og skuldrene senkes. Er det rart jeg er i godt humør?!
Her er et sitat som jeg liker veldig godt. Jeg er så enig med Mr. Hill. Vi mennesker har så lett for å utsette ting. Hvorfor vente? Hva med å starte i dag? Ny uke, ny giv!
Jeg startet dagen i dag med en bakerunde på kjøkkenet Grå søndag er perfekt bakedag. Da jeg var på Ultra forrige helg hadde de tilbud på gresskarpurè. Et tilbud klarer jeg aldri å motstå. Dermed tok jeg med meg et par bokser og tenkte at det ville bli perfekt i høstbakst. Resultatet ble gode, saftige og proteinrike krydderkjeks.
100 g gresskarpurè (dette kan byttes ut mot smør, eplemost, most søtpotet eller kanskje også kesam) 40 g sukrin 1 egg 1 hvitte 50 kokosmel 40 g vaniljeprotein 1 ts fiberhusk 6 dråper stevia vanilje 1 ts kanel 1/2 ts kardemomme 1/3 ingefær 1/3 ts nellik
Bland sammen gresskarpure med egg og sukrin. Ha i resten av ingrediensene. Lag klatter på en bakepapir kledd stekeplate. Stek på 175 grader i 15 minutter.
Disse minner om pepperkaker. Det luktet jul i hele huset da kjeksene stod i ovnen. Som jeg gleder meg til jul! Disse kjeksene inneholder nærmest ingen karbohydrater og svært lite fett. Proteinkjeks med andre ord. Nærmere jul skal jeg eksperimentere med oppskriften og se om jeg får til sunne pepperkaker.
I går ble det treningsfri på meg. Jeg prøvde meg på trening etter jobb, en benøkt var på planen, men jeg måtte kaste inn håndkle. Hoften min verket som bare det! Jeg skal bestille meg en fysio-time i morgen, for det kan ikke fortsette slik. I dag var den heldigvis mye bedre, slik at jeg tok en rask styrkeøkt før jobb. Jeg kjørte kun knebøy og markløft, 8 sett og 9 -12 repetisjoner. Tungt, raskt og deilig. Jeg avsluttet med 10 minutter intervaller hvor jeg løp på hastighet 15,5 i 30 sekunder og hvilte i 45 sekunder. Deretter 3 minutter nedtrapping på hastighet 7,5.
Ha en fortsatt riktig god søndag. Nyt kvelden og lad opp til en ny uke Jeg er på jobb i fire timer til, så blir det hjem til sofaen. En ny uke skal planlegges.
Da er fredagen her Helgen står for tur. Jeg jobber hele helgen, men det uansett noe magisk med lørdag og søndag. Bare det å kunne si at det er helg, føles befriende.
Til middag i dag ble det brokkoli og spinatsuppe med kyllingbiter. En brødskive hørte med som tilbehør. Jeg fikk akutt lyst på ristet brød med smør. I og med at jeg ikke har noen brødrister, tok jeg en skive og hadde den noen minutter i ovnen på 250 grader før jeg smurte på litt smør. Godt å dyppe i suppen.
Suppen laget jeg av å koke et halvt brokkolihode i litt vann i fem minutter. Det siste minuttet hadde jeg oppi en dose spinat, finhakket chili, hvitløk og ingefær. Jeg tok stavmikseren og moste alt godt sammen før jeg smakte meg til med salt og pepper. Ferdigstekte kyllingbiter gikk opp i suppen før jeg varmet den opp igjen. På toppet har jeg sprøstekt spekeskinke og et dryss parmesan. Spekeskinken hadde jeg i ovnen på 250 grader sammen med brødskiven. Enkelt, godt og varmende på en grå høstdag.
Over til overskriften. Jeg tipper det er mer spennende å lese om sjokolade enn suppe. Sjokoladeballer, høres ikke det fristende ut? Disse minner meg veldig om punsjbollene som lages rundt juletider. Gode, kjempe enkle og søte, det beste av alt; de er supersunne. Ballene kan like gjerne spises til frokost som dessert.
SjokoladeBaller
40 g havregryn 40 g mocca-protein 1 ss kakaopulver 1 ss sukrinmelis 50 g kesam 1 ss yaconsirup (kan sløyes eller byttes med honning) 6 dråper stevia sjokolade (kan sløyfes) 2 -4 ss melk
Bland sammen havregryn, proteinpulver, kakaopulver og sukrinmelis. Ha i kesam, yaconsirup og stevia. Rør godt. Jeg brukte enkelt og greit en skje. Tilsett bittelitt melk slik at deigen blir kleblig. Rull baller. Jeg rullet ballene i kokos.
Hele oppskriften gir 363 kcal, 46 g protein, 2 g fett og 32 g karbohydrater. Jeg fikk 15 baller, noe som gir 24 kalorier per sjokoladeball.
Nå skal jeg spise opp sjokkisballene mine og komme meg på trening. Det blir en lett benøkt i dag. Etter løpeturen i går, kjenner jeg at bena ikke har lyst på tunge knebøy i dag. Da blir det lette vekter isteden. Ha en riktig fin fredag Riktig god helg.
Nok en regnfull dag. Men det gjør vel ingenting, eller hva? Håper du har hatt en flott dag til tross for dårlig høstvær.
Jeg hadde bestemt meg for å ha fri fra styrketreningen i dag. Dermed tenkte jeg å ta meg en liten kardioøkt. Jeg ladet opp med BCAA og en kopp kaffe før jeg tok turen til Elixia. Det endte med en fantastisk god løpeøkt. High energy!
Økten var helt super. Energien oser over. Jeg løp 1 mil og koste meg hele veien. Totalt ble det 55 minutter på møllen, inklusiv oppvarming og nedtrapping. 90 talls musikk på øret og et et smil om munnen. Halleluja! Jeg er høy på energi. Og kanskje en smule runnershigh. Jeg vet ikke hva som skjer med meg om dagen, men energien flommer. Jeg deler sender gjerne ut en god dose til dere. Det henger nok sammen med et økt matinntak. Mer næring = mer energi. Deilig er det uansett årsak.
Å fylle på mat mat etter trening er viktig. Det ble et restemåltid med mye forskjellig. Man tar hva man har. Jeg liker ikke å kaste mat og tar alltid vare på middagsrester. Det er supert å bruke som matpakke eller lunsj dagen etter.
Jeg laget en salat med ruccola, bønner, tomat og gul paprika, før jeg hadde over kokt egg (rester), egg stekt med skinke og ost, avokado, curry stekt torsk (rester), valnøtter og avokado. En god kopp YogiTea hørte med. Da var energien fylt på og jeg var klar for jobb.
Husk at uten mat og drikke, duger helten ikke. Ha en super kveld.