MAI

Jada, da er vi inne i juni. Årets første sommermåned. Hvor utrolig deilig er ikke det da dere? Jeg blir i hvert fall glad bare av tanken. Spesielt etter den helgen vi hadde på Østlandet nå, med ordentlig sommervær. Det gav mersmak. Når sommermåneden nå har startet, sier vi adjø til vårmånedene, deriblant mai. Her kommer en oppsummering fra mai.


Det mest spiste i mai

Soleklart japansk søtpotet med tahini. Jeg elsker virkelig den kombinasjonen. Jeg tror alle som følger meg på Instagram, har fått nok av meg og søtpoteten min. Jeg spiser dette så og si hver enste dag. Også må man ikke glemme et lite dryss havsalt på toppen. Mmmm.

De viktigste innleggene fra mai
I mai har jeg skrevet mye om kvinnehelse og hormoner. Vi kvinner har en komplisert, men fantastisk kropp, men en helt egen hormonsyklus. Det er så viktig at vi tar eierskap og få kunnskap om egen kropp og helse. Jeg vil blant annet tipse om innlegget hvordan balansere hormoner, menstruasjon og pms. Og om du er interessert i menstruasjonskopper, skrev jeg et innlegg om det her. Menstruasjonskopp og menstruasjonsdisk har kommet inn i livet mitt for å bli. Det kan du lese mer om her. En menstruasjonskopp er bedre for meg og min helse, bedre for miljøet og bedre for lommeboken!

Det mest krevende i mai
I begynnelsen av mai fikk jeg påvist diagnosen hashimoto som er en autoimmun sykdom. Hashimoto er vel en av de “snilleste” autoimmune sykdommene. Problemet er heller at personer med hashimoto har langt større risiko for å få demens, såkalt hashimotodemens i tidlig alder, samt få andre autoimmune sykdommer. I følge skolemedisinen i Norge er det lite å gjøre med denne sykdommen, annet enn å behandle eventuelle stoffskifteproblemer. Å få en slik kronisk autoimmun sykdom, var et slag i ansiktet. Det har vært mentalt krevende. Nå har jeg derimot gått til det stadiet hvor jeg har søkt hjelp utenifra av en coach for å kunne optimalisere livet mitt og livsstilen min, for å få ned inflammasjonsmarkører, lege kroppen og forhåpentligvis slippe unna senvirkningene av sykdommen.  

Den beste middagen i mai
Grillet taco. Jeg elsker både grillmat og taco. Dette er to klassikere og sammen blir det jo virkelig supergodt! Jeg vil også trekke frem thai salaten. En super enkel, rask og god laksesalat. Masse smak, sunt og godt.

Helgen jeg koste meg mest i mai
Helgen som akkurat var. Jeg blir virkelig et annet menneske på sommeren. Da føler jeg at jeg blomstrer. Hele helgen koste jeg meg i solen, bare nøt og var tilstedte. Jeg fikk virkelig fylt på lagrene både fysisk og psykisk. En etterlengtet helg.

Min trening i mai
Treningssentrene var stengt frem til 22 mai. Dermed har det blitt mye hjemmetrening. Når treningssenteret åpnet derimot, var det ren glede. Herlighet så deilig. Hver gang jeg går inn på treningssenteret nå, ber jeg en liten bønn og sender takknemlige takk til universet. Nei, jeg er egentlig ikke religiøs, men jeg er bare så enormt glad for at det er åpent.  Jeg har delt en av mine økter på treningssenteret her. Er du interessert i hjemmeøkter, finner du noen av mine hjemmeøkter her og her. Jeg har hatt en intervalløkt i mai. Den finner du her.

Den beste baksten i mai
Denne tripple iskaken med browniebunn, vaniljeiskrem og sjokoladeiskrem. Dette er en real festkake som falt i smak hos alle jeg serverte den til! Mmm, så god! Disse søtpotetvaflene er også super gode. Sprø, saftige og gode.

En deilig bolle fra mai
Denne sjokoladeiskrem bollen var så god. Nå som det går mot lysere og varmere tider blir det mer og mer av smoothie og slike iskremboller. Det er jo så godt! Den hjemmelagde cookie doughen er også en skikkelig deilig bolle. Hvem liker vel ikke cookie dough?

Den beste boken i mai
Jeg har lest enormt mye i mai. Faktisk tror jeg at jeg har lest så mye som fem bøker. Så og si alle omhandler autoimmune sykdommer. Det er rett og slett jeg som er på kunnskapsjakt. Boken jeg derimot virkelig elsket er mikrovaner av James Clear. Om du bare skal lese en  bok i 2021, må det bli denne. Veldig enkel, lettlest og med gode tips. Jeg har gitt en bedre beskrivelse av boken her.

Det mest likte innlegget i mai
Helse er en helthetlig ting. Mange tenker på helse som hva de spiser og hvordan de trener, men dette er egentlig bare en bilde av helse. Helse er vel så mye stress, søvn, restitusjon, samvær, hvordan du har det psykisk, om du nærer sjelen din og gjør det som gleder deg, om du tar vare på deg selv og så mye mer. Litt av dette ville jeg belyse ved å skrive innlegget ting jeg gjør for helsen min. Jeg vil ta vare på meg selv på alle plan, ikke bare med mat og trening. For øvrig må jeg legge til at jeg fortsatt har en lang vei og gå og kan absolutt forbedre meg, men jeg vil påstå at jeg er ganske så god til å ta vare på meg selv og helsen min. Dette er en evig jobb og noe jeg vil jobbe med livet ut.

 

Kristine ♥

8 kommentarer
    1. Nora
      Det vil ikke fungere sånn på sekunden om du ikke aktivt fungerer. Det kan høres ut som du trenger hjelp av en samtalepartner eller psykolog <3

    2. Hei! Ville bare si at det med at kroppen ikke vet forskjellen på et ekte og falskt smil, ikke funker på meg. Jeg burde i så fall vært utrolig lykkelig så mye som jeg smiler på jobb og til barna mine. Istedenfor er jeg deppa og trist.

    3. Lurer på hva de greiene ved på tallerkenen med boka er? Håper mai blir bra for deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg